  • 1. Data: 2003-09-11 16:39:47
    Temat: Szkola a palenie [??]
    Od: "svit|post" <svitkers@[spam!].zbluzgaj.net>

    Jestem uczniem liceum, wiec moje obycie z prawem nie jest najwieksze.
    Mam kilka pytan za ktorych odpowiedz bulbym bardzo wdzieczny.

    P.Dyrektor mojego LO wprowadzila zarzadzenie, co nastepuje: "że każdy
    uczeń przyłapany na paleniu [sam nie pale, ale zastanawiam sie nad tym
    czy nie jest to lamanie praw ucznia], albo gdy zostanie on "wywachany'
    przez nauczyciela, automatycznie otrzymuje nagane [dla przypomniena :P -
    dwie,trzy nagany w kazdej szkole grozi wyrzucieniem], wiec:
    1. Czy jest to zgodne z prawem, ze mozna otrzymac kare za przestepstwo,
    ktore bez jakichkolwiek sensownych dowodow [no moze poza 'wywachaniem']
    zostalo w jakis tam sposob 'udowodnione' [uczen wychowujacy sie w
    'placej rodzinie' i ktorego ubrania 'przesmiardly' tytoniem jest w
    nieciekawej pozycji]
    2. Czy dyrektor szkoly moze wprowadzic zakaz palenia [poza terenem
    szkolnym, na ktorym wszystkich obowiazuje zakaz palenia] takze dla
    uczniow pelnoletnich [1 kl.LO-16 lat, 2 kl.LO-17 lat, 4 [maturalna]-18
    lat !!
    3. Czy uczen pelnoletni [ktory prawnie moze palic tyton] moze 'wyleciec'
    za palenie ze szkoly ??

    Nie chcialbym, zeby to byla dyskusja nad sensem palenia, licze na
    konkretne wnioski.
    --
    Serdecznie pozdrawiam
    Dariusz 'SVitkers' Słodkowski

  • 2. Data: 2003-09-11 17:25:58
    Temat: Re: Szkola a palenie [??]
    Od: scream <s...@...pl>

    Użytkownik svit|post napisał:
    > Nie chcialbym, zeby to byla dyskusja nad sensem palenia, licze na
    > konkretne wnioski.

    Dyrekcja moze zarzadzic zakaz palenia na calym terenie szkoly (budynek +
    ogrodzony teren dookola) i gdy uczen zostanie przylapany na paleniu na
    terenie szkoly, to moga mu grozic jakies tam konsekwencje.
    Natomiast nikt nie ma prawa "wąchać" i na tej podstawie cos robić, bo
    chyba każdy wie jak może śmierdzieć ubranie po przebywaniu z osobą,
    która paliła.. więc niekoniecznie ta "śmierdząca" osoba mogła palić..

    Np w mojej szkole, gdy przyłapią kogoś na paleniu (a rzadko sie to
    zdarza), to ten ktoś musi zapłacić 20 zł i nie ma całej sprawy, nikt nie
    zostaje powiadomiony ani nie ma żadnej nagany :))
    --
    best regards,
    scream (at)w.pl

  • 3. Data: 2003-09-11 17:26:45
    Od: "RomanG" <r...@N...gazeta.pl>

    svit|post <svitkers@[spam!].zbluzgaj.net> napisał(a):

    > 1. Czy jest to zgodne z prawem, ze mozna otrzymac kare za przestepstwo,

    Po pierwsze nie przestepstwo.
    Po drugie kara nie w rozumieniu prawa karnego, a kara wychowawcza. To wiele
    zmienia.

    > ktore bez jakichkolwiek sensownych dowodow [no moze poza 'wywachaniem']
    > zostalo w jakis tam sposob 'udowodnione'

    Ocena "sensowności" dowodów należy w tym przypadku do nauczyciela.

    > [uczen wychowujacy sie w
    > 'placej rodzinie' i ktorego ubrania 'przesmiardly' tytoniem jest w
    > nieciekawej pozycji]

    Łatwo odróżnić stary zapach tytoniu, którym ubranie przesiąkło jeszcze w
    domu, od mocnego zapachu z ust.

> [...]
    > szkolnym, na ktorym wszystkich obowiazuje zakaz palenia] takze dla
    > uczniow pelnoletnich [1 kl.LO-16 lat, 2 kl.LO-17 lat, 4 [maturalna]-18

    Tak. Podstawa prawna: art. 4 Ustawy o systemie oświaty, art. 6 Karty
    nauczyciela, art. 72.1 Konstytucji RP. Dyrektor musi dbać zdrowie
    pełnoletnich uczniów również oraz o prawidłowe wychowanie młodszych uczniów
    powierzonych jego opiece.
    Przypuszczam, że chodzi to o przypadki wychodzenia sobie za ogrodzenie, "na
    papieroska". Młodsi uczniowie albo to obserwują, albo wiedzą, że tak można i
    uczą się, jak obchodzić prawo. To naganne i dyrektor nie może na to pozwalać.

    Na marginesie: decyzja jest zapewne decyzją Rady ped., a nie dyrektora.

    > 3. Czy uczen pelnoletni [ktory prawnie moze palic tyton] moze 'wyleciec'
    > za palenie ze szkoly ??

    Jak najbardziej. Dla niego chodzenie do szkoły oznacza świadomy wybór -
    placówki i panujących w niej zasad. Przymusu nie ma.

    --
    Prawa ucznia - tak, ale obowiązki przede wszystkim.
    Odwiedź moje forum:

  • 4. Data: 2003-09-11 17:40:55
    Od: "svit|post" <svitkers@[spam!].zbluzgaj.net>

    Kto: RomanG
    Skąd: r...@N...gazeta.pl

    | Po pierwsze nie przestepstwo.
    Wykroczenie [??]

    | Ocena "sensowności" dowodów należy w tym przypadku do nauczyciela.
    Ale przyznasz, ze wachanie to chyba szczyt pomyslowosci ze strony
    dyrekcji

    | Łatwo odróżnić stary zapach tytoniu, którym ubranie przesiąkło
    | jeszcze w domu, od mocnego zapachu z ust.
    I jak sobie to wyobrazasz?? Komisyjne odroznianie starego tytoniu od
    tego zapalonego przed chwila ??

    Przeciez nie mam zadnego dowodu, jak udowodnic wine ??

    [ c u t ! ]
    | Przypuszczam, że chodzi to o przypadki wychodzenia sobie za
    | ogrodzenie, "na papieroska".
    dokladnie tak :p

    | Na marginesie: decyzja jest zapewne decyzją Rady ped., a nie
    | dyrektora.
    Dyrekcji

    Jescze kilka moich pytan:
    Czy nauczyciel/dyrektor moze przeszukac/rewizja ucznia plecak,spodnie??
    Czy ma on takie prawo??

    --
    /\\=//\-"""-. \\ pozdrawiam
    / /6 6\ \ \ \\ svitkers

  • 5. Data: 2003-09-11 17:55:30
    Od: Wojciech Szweicer <w...@p...onet.pl>

    Dnia 2003-09-11 19:40, svit|post napisał(a):

    >Ale przyznasz, ze wachanie to chyba szczyt pomyslowosci ze strony
    >dyrekcji

    Nie musi być pomysłowe, ważne, że skuteczne.

    >I jak sobie to wyobrazasz?? Komisyjne odroznianie starego tytoniu od
    >tego zapalonego przed chwila ??

    Daj spokój, to naprawdę nie sztuka rozróżnić. Na tej samej zasadzie
    można rozróżnić zapach alkoholu.

    >Jescze kilka moich pytan:
    >Czy nauczyciel/dyrektor moze przeszukac/rewizja ucznia plecak,spodnie??
    >Czy ma on takie prawo??

    Nie. To może zrobić tylko policja.
    - Szwejk

    --
    www.wielkawojna.prv.pl 1914-1918

    "Like a madman laughing at the rain"

  • 6. Data: 2003-09-11 18:06:32
    Od: "svit|post" <svitkers@[spam!].zbluzgaj.net>

    Kto: Wojciech Szweicer
    Skąd: w...@p...onet.pl

    | Daj spokój, to naprawdę nie sztuka rozróżnić. Na tej samej zasadzie
    | można rozróżnić zapach alkoholu.

    Wlasciwe narzedzie w rekach nauczycieli dreczycieli. Jak sobie wyobrasz
    sytuacje, w ktorej nauczyciel bezpodstawnie oskarzy ucznia. Odwieczne
    rzymskie prawo mowi, ze: To nie oskarzony musi sie bronic to oskarzajacy
    musi udowodnic wine. JAK ?? Na podstawie niewiadomo jakiego wymyslu. Na
    tej zasadzie mozemy:
    a) czujac czosnek - oskarzac uczniow o satanizm,
    b) widzac zaczerwienione oczy - wywalac ze szkoly za narkotyki
    CHORE !

    Wszystko zalezy od wolnej interpretacji nauczycile, jego zaangazowania,
    pomyslowosci i honoru. Jesli sie uprze to moze wywalic ze szkoly kazda
    osobe. Panstwo prawa ??

    --
    /\\=//\-"""-. \\ pozdrawiam
    / /6 6\ \ \ \\ svitkers

  • 7. Data: 2003-09-11 19:50:59
    Od: "mithos" <mithos@op[NoSPAM].pl>

    > Panstwo prawa ??

    W teori tak, w parktyce bywa roznie.

    pozdrawiam
    -
    mithos@op[NOSPAM].pl
    GG : 3442873

  • 8. Data: 2003-09-11 20:22:33
    Od: "news" <color@{wytnijto}.gazeta.pl>

    "Wojciech Szweicer" <w...@p...onet.pl> wrote in message

    > Nie. To może zrobić tylko policja.

    Chyba nie masz racji... moze to zrobic - RomanG powinien sie wypowiedziec na
    ten temat i przedstawic podstawe prawna.

    --
    Serwery wirtualne - http://www.komrel.net - fachowa samoobsluga!

  • 9. Data: 2003-09-11 20:23:05
    Od: "Jarek" <j...@a...net.pl>

    > a) czujac czosnek - oskarzac uczniow o satanizm,
    > b) widzac zaczerwienione oczy - wywalac ze szkoly za narkotyki
    > CHORE !

    Albo cosik jestes malo bystry, albo szukasz dziury w calym :-)

    To ze komus "pachnie" czosnkiem z buzi nie oznacza ze jest sie satanista -
    mozna po prostu najesc sie czosnku
    Jak masz czerwone oczy, to mozesz byc po prostu alergikiem albo uczniem
    baardzo pilnym (czyt. niewyspanym).
    Natomiast jezeli komus wali z gby papierochami to mozesz byc pewny, ze palil
    papierosy - imho jest to jakis tam dowod. Mozna sie wprawdzi tlumaczyc ze to
    od calowania z palaczem/palaczka :-))) ale mysle ze to da sie rozpoznac :-)

    Pozdrawiam
    Jarek

  • 10. Data: 2003-09-11 21:27:50
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    | Np w mojej szkole, gdy przyłapią kogoś na paleniu (a rzadko sie to
    | zdarza), to ten ktoś musi zapłacić 20 zł i nie ma całej sprawy, nikt nie
    | zostaje powiadomiony ani nie ma żadnej nagany :))

    Bardzo oryginalne. A jak oni to księgują, no bo dla kogoś to 20 zł stanowi
    dochód? I jeszcze nikt nie poszedł na skargę do prokuratury, bo to mi
    śmierdzi szantażem na zasadzie, jak zapłacisz 20 zł, to nie doniosę na
    Ciebie. Czego te szkoły uczą?