    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Świadek przestępstwa
    Date: Thu, 24 Jul 2003 20:35:51 +0200

    | A szczególnie interesuje mnie tak przykra kwestia jak pedofilia.
    | Jeśli zostałem poinformowany o takim przypadku, np. skarży się mi dziecko
    albo jego rodzic, to czy
    | JA mam obowiązek zgłosić to do policji? A jeśli nie ja to czy rodzic
    pokrzywdzonego dziecka ma taki
    | obowiązek?

    W Polsce istnieje obowiązek społeczny zgłoszenia przestępstwa. Wyjątkiem są
    ciężkie zbrodnie, ale pedofilia raczej nie podchodzi pod to. Obowiązek
    społeczny polega na tym, że co prawda jest, ale jego niedopełnienie nie jest
    ścigane karnie. I tu jeszcze jeden wyjątek: organ państwowy, który
    dowiedział się o przestępstwie ściganym z urzędu ma obowiązek złożenia
    zawiadomienia. Ponieważ pedofilia jest ścigana z urzędu (art. 200 kk), to
    taki obowiązek mają organy państwowe.

    | A co w przypadku jeśli taką informację (o pedofilii) zdobędzie duchowny
    jakiegoś zarejestrowanego
    | związku religijnego? Czy ma obowiązek zgłosić to do władz?

    No to cytat z kpk:
    Art. 304. § 1. Każdy dowiedziawszy się o popełnieniu przestępstwa ściganego
    z urzędu ma społeczny obowiązek zawiadomić o tym prokuratora lub Policję.
    Przepis art. 191 § 3 stosuje się odpowiednio.
    § 2. Instytucje państwowe i samorządowe, które w związku ze swą
    działalnością dowiedziały się o popełnieniu przestępstwa ściganego z urzędu,
    są obowiązane niezwłocznie zawiadomić o tym prokuratora lub Policję oraz
    przedsięwziąć niezbędne czynności do czasu przybycia organu powołanego do
    ścigania przestępstw lub do czasu wydania przez ten organ stosownego
    zarządzenia, aby nie dopuścić do zatarcia śladów i dowodów przestępstwa.
    § 3. Zawiadomienie o przestępstwie, co do którego prowadzenie śledztwa jest
    obowiązkowe, lub własne dane świadczące o popełnieniu takiego przestępstwa
    Policja przekazuje wraz z zebranymi materiałami niezwłocznie prokuratorowi.

    Moim zdaniem związek wyznaniowy nie podchodzi pod instytucje wymienione w §2
    i stąd nie ma takiego obowiązku.

    | A co wtedy gdy widziałem coś takiego (jestem świadkiem takiego
    przestępstwa)?

    Jak wyżej.

    Moim zdaniem jednak należało by poczynić starania, by o zaistniałej sytuacji
    powiadomić rodziców / opiekunów dziecka - oczywiście o ile nie są sprawcami.
    To oni powinni zadecydować i osobiście zostawiłbym im inicjatywę. No chyba,
    że jest to jakaś patologiczna rodzina, albo właśnie za ich wiedzą, zgodą lub
    z ich udziałem dochodzi do przestępstwa. W takim wypadku, jeśli bym
    dysponował dowodami (albo sam widział, więc dowodem byłoby moje zeznanie),
    to wówczas należałoby temu nadać dalszy bieg. Przy czym ten bieg
    niekoniecznie musi wiązać się z zawiadomieniem do prokuratury. Może jako
    duchowny porozmawiać ze sprawcą? No, ale to już kwestia sumienia - prawo nie
    ściga niepowiadomienia w tym wypadku.