  • Data: 2006-11-12 14:55:20
    Temat: Re: Styl życia, a szkoła
    Od: Szerr <s...@g...peel> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Sat, 11 Nov 2006 16:18:45 +0100, konto1 w wiadomości
    <news:ej4pqd$j29$1@nemesis.news.tpi.pl> napisał(a):

    > czy ktoś może mi jasno odpowiedzieć na pytanie czy w świetle prawa
    > szkoła (nauczyciele) mogą ingerować w życie ucznia tj. chodzi mi o styl
    > ubierania się

    Tak, mogą, ponieważ z mocy ustawy sprawują nad uczniem bieżącą opiekę
    wychowawczą, która polega m.in. na uczeniu dziecka kultury oraz wpajaniu
    wszystkich innych wartości.

    > (przytoczę tu np. chodzenie w czapce z daszkiem po
    > korytarzu co cholernie drażni naczycieli przynajmniej w mojej szkole)

    I drażni słusznie, bo jest przejawem prostactwa. Walka z prostactwem jest
    obowiązkiem służbowym nauczyciela, wynikającym z zadań nałożonych przez
    ustawę.

    > czy np. używanie telefonów komórkowych podczas lekcji (oczywiście nie
    > mówię tu o notorycznym gadaniu przez całą lekcję, a raczej chodzi mi o
    > sporadyczne przypadki kiedy użycie telefonu jest dla kogoś niezbędne).

    W tych sporadycznych przypadkach uzasadnionych koniecznością prosisz
    opiekuna o pozwolenie. Co do zasady rozmowa przez komórkę na lekcji:
    1. Uniemożliwia lub utrudnia osiąganie celów lekcji, a więc godzi w samą
    istotę szkoły;
    2. Jest wyrazem braku kultury osobistej.

    Wobec tego dostajesz polecenie wyłączenia komórki, które to polecenie jest
    dla ciebie (użytkownika zakładu administracyjnego) obowiązujące (jako akt
    władztwa zakładowego).

    > W moim mniemaniu konstytucja gwarantuje mi prawo do wolności

    Patrz art. 31 ust. 3 konstytucji.
    W szkole z mocy ustawy jesteś pod opieką wychowawczą nauczycieli.

    > Czy nauczyciel na terenie szkoły ma jakieś specjalne przywileje, które dają mu
    > możliwość kogokolwiek ganić i narzucać np. styl ubierania się

    Nie przywileje, ale obowiązki. Nauczyciel ma obowiązek uczyć cię,
    wychowywać i sprawować nad tobą opiekę. A za obowiązkiem idzie zawsze
    uprawnienie.

    > zgodny z własnym widzi-misie?

    Nie z widzimisie, ale z oceną opartą na wyznawanym systemie wartości -
    popartą doświadczeniem życiowym i fachową wiedzą pedagogiczną.

    Dbałość o dyscyplinę cechuje wyłącznie dobre szkoły. Masz więc szczęście.

    --
    Sz.