    Date: Sun, 4 Dec 2022 18:28:23 +0100
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    <tmi2ee$14s$1$Shrek@news.chmurka.net>
    <638cb630$0$451$65785112@news.neostrada.pl>
    <tmidfp$6ps$1$Shrek@news.chmurka.net>
    <638ccd22$0$451$65785112@news.neostrada.pl>
    <tmijus$6ps$6$Shrek@news.chmurka.net>
    From: Robert Tomasik <r...@g...pl>
    Subject: Re: Sthur jednak spierdalał z miejsca potrącenia

    W dniu 04.12.2022 o 18:04, Shrek pisze:

    > Nikt nie twierdził, że mu nie wolno. Tylko musi wtedy ustąpić pierwszństwa.

    Czy możesz wskazać konkretny przepis, z którego to wynika? I przy okazji
    jeszcze odnieść się, czy również wówczas, gdy nie widzi motocyklisty,
    który najpewniej był w martwej strefie.

    > Punkt 1 to nie bo na skrzyżowaniach o ruchu kierowanym nie.

    Przepis mówi o przejściu dla pieszych o ruchu kierowanym. To nie jest do
    końca to samo, co skrzyżowanie. Przejście dla pieszych o ruchu
    kierowanym to jest takie miejsce, gdzie nie masz skrzyżowania. Albo jadą
    samochody, albo idą piesi. Tu oczywiście wyprzedzać można, jak
    samochody maja zielone.

    Pytanie, czy tu ma miejsce wyprzedzanie, czy jadą równolegle do siebie.
    Uważam, że skoro przed skrzyżowaniem motocyklista był za samochodem
    (widać na filmie), a w chwili kolizji uderzył w jego prawe lusterko, to
    jednak wyprzedzał. Przemieścił się względem samochodu o odcinek pomiędzy
    błotnikiem, a lusterkiem.

    Teraz mamy art. 24. 1 pkt 3 zabraniający wyprzedzania pojazdu, który
    sygnalizuje zmianę pasa lub kierunku jazdy. Nie widzę wyłączenia, że
    można wyprzedzać z przeciwnej strony, niż sygnalizowany zamiar skrętu -
    choć wiele osób tak robi (włącznie ze mną). Trochę to pozostaje w
    sprzeczności z art. 24.5, który określa, że wyprzedzać można jednak z
    prawej strony. Ten przepis dołożono i chyba nie ogarnięto kolizji z
    poprzednio przywołanym.

    Teraz pytanie, jak to ma się do art. 24. 7 pkt 3. No bo niby się nie
    zabrania, ale się zabrania, jak sygnalizuje zamiar zmiany pasa lub
    kierunku.

    > Punkt 2 - naciągane. Ale nawet jakby co to jednak sztur nikogo nie
    > przepuszcza - ba to on wyprzeda (finalnie omija, bo motocyklista się
    > zatrzymuje).

    Chyba nie. Jakby motocyklista się zatrzymał, to skręcając w lewo ciężko
    byłoby go prawym lusterkiem trafić.

    --
    Robert Tomasik