  • Data: 2007-07-10 06:24:11
    Temat: Re: Stan wyższej konieczności a zabójstwo
    Od: Tomasz Myrdin <m...@o...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 10 Lip, 05:07, Marcin Debowski <a...@I...ml1.net> wrote:
    > Na początek chcę Cię ostrzec, że gadasz z laikiem, więc mój punkt widzenia
    > oparty jest głównie na analizie semantycznej popartej niewielką,
    > hobbystyczną wiedzą prawną.

    A czy ja kiedykolwiek twierdziłem że jestem specjalistą od prawa
    karnego? ;-) Też traktuję je hobbystycznie.

    Zastanawiam się ciągle nad tą wykładnią art. 26 § 2.
    W prawie karnym nie stosuje się wykładni rozszerzającej - czy
    zawężenie (bez przyzwolenia ustawodawcy) przesłanek znoszących
    bezprawność czynu nie jest właśnie taką wykładnią rozszerzającą
    (odpowiedzialność karną)?

    Natomiast furtka pozwalająca uniknąć odpowiedzialności przy
    przekroczeniu granic stanu wyższej konieczności masz w § 3.
    Tak więc jeśli przekraczasz świadomie granic stanu wyższej
    konieczności to masz art. 26 § 3, jeśli przekraczasz nieświadomie (a
    Twoja nieświadomość jest usprawiedliwiona) to masz art. 29 w
    powiązaniu z art. 26.

    Przykład z drogą koszulką i nic niewartymi dokumentami traktowałbym
    właśnie jako usprawiedliwiony błąd co do okoliczności (art. 29) stanu
    wyższej konieczności (art. 26).