    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Sprzedaż spadku
    Date: Sat, 4 Sep 2004 11:03:16 +0200

    On Fri, 3 Sep 2004, Tysia wrote:
    [...]
    >+ W dokumentacji pisało konkretnie, że 1/2 domu należy do mnie i brata a 1/2 do
    >+ mojej mamy i ojca. [...]
    >+ Jeżeli moja mama z ojcem mieli 1/2, to mieli powiedzmy piętro.

    Moment.
    Najpierw wyłóż grupowiczom czy to była wspólność *łączna* czy
    *wydzielona* (odrębna): pomijając możliwość istnienia wspólnoty (czyli
    właśnie dwie osoby lokale "na dole" i dwie "lokale na górze", być może
    owe lokale we wspólności łącznej dla odmiany :>) można sobie wyobrazić
    przypadek czegoś nazywanego "domem" a stanowiącego dwie przyległe,
    odrębne nieruchomości.
    To że "sąd podzielił" wskazuje że to była współwłasność *łączna*, czyli
    NIE "mieli piętro" - mieli połowę *całego domu* !
    A to że chwilowo wszyscy się zgodzili że rodzice mieszkają na piętrze
    a wy na parterze... cóż, o niczym nie przesądza, IMHO ! (no, poza prawem
    posiadania którego naruszać nie wolno :))
    Mi w wywodzie jeszcze jeden element nie pasuje: piszez "Po śmierci, na
    sprawie o nabycie spadku, sąd podzielił część ojca na 4"
    Czy mamie się nie należała połowa spadku ?

    >+ Teraz do mojego parteru przypadła mi na przykład kuchnia

    Ależ NIE.
    Ty zarówno w kuchni jak i w parterza (oraz na piętrze) masz nie
    1/4 udziału, a trochę więcej.
    No chyba ze JEDNAK masz rację, że budynek jest "podzielony" (są
    wydzielone lokale) i stanowi wspólnotę.
    Dlatego musisz opisać stan prawny :)

    >+ z piętra po ojcu i dam ją bratu, to on
    >+ będzie miał pół parteru i kuchnię na piętrze ? Czy tak należy rozumować ? Czy po
    >+ prostu będzie miał tą 1/2, a która to część to już ich sprawa jak się dogadają ?

    Jak widzisz - "zależy" :)
    Zależy czy budynek JEST podzielony na "lokale mieszkalne z przyległościami".
    I z tym zastrzeżeniem, że IMHO wtedy nadal "lokal ojca" jest spadkiem
    we współwłasności łącznej...

    >+ Czy nie trzeba dokonywać podziału fizycznego (który sporo kosztuje ze względu na
    >+ honorarium dla architektów) ?

    pozdrowienia, Gotfryd