    From: "pord4u" <p...@g...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Sprzedaż motoroweru przez niepełnoletniego
    Date: Wed, 2 May 2007 16:16:37 +0100

    Użytkownik "Przemysław Płaskowicki" <p...@p...name> napisał w
    wiadomości news:46385349$1@news.home.net.pl...
    On 2007-05-02 10:07, n...@g...com wrote:
    > Więc tak:
    > umowa została spisana na syna oraz na mnie(dopiska Ojciec) a motorower
    > został zarejestrowany tylko na syna.
    > Syn ma 15 lat (16 skończy za kilka miesięcy). Właśnie tego się
    > obawiałem że trzeba uzyskać pozwolenie sądu.
    > Co gdzie i jak trzeba złożyć? Pozdrawiam serdecznie

    Moim zdaniem nie trzeba zgody Sądu. Zakładam, że syn dostał od rodziców
    pieniądze na zakup motoroweru i za nie kupił ów motorower. Skoro tak, to
    motorower jest przedmiotem majątkowym oddanym małoletniemu o
    ograniczonej zdolności do czynności prawnych. Taki składnik majątku jest
    wyłączony z zarządu rodziców (art. 101 § 2 krio) i w zakresie
    rozporządzeń nim małoletni posiada pełną zdolność do czynności prawnych.

    Hm...ja bym tego tak nie podciagal pod to, co piszesz. W ten sposob to mozna
    dac mu samolot do uzytku i niech z nim robi co chce. Poza tym posiadanie
    motoroweru wiaze sie z innymi czynnosciami - zawarcie umowy OC etc., to
    takze sam nieletni raczej nie zrobi. Moze pomogla by nam definicja
    swobodnego uzytku - o tym mowa w przytoczonym przez Ciebie art. - czy jest
    taka ? (§ 2. Zarząd sprawowany przez rodziców nie obejmuje zarobku dziecka
    ani przedmiotów oddanych mu do swobodnego użytku.)

    BTW, skad Ci sie wzielo to, ze jak rodzice kupia maloletniemu motorower, to
    moga nim rozporzadzac (w tym przypadku sprzedac) wedle wlasnego uznania ? Po
    cos ten § 3 jest (§ 3. Rodzice nie mogą bez zezwolenia sądu opiekuńczego
    dokonywać czynności przekraczających zakres zwykłego zarządu ani wyrażać
    zgody na dokonywanie takich czynności przez dziecko).

    [Prawidłowym słowem jest małoletni a nie nieletni. Nieletni to osoba
    która popełniła jakiś czyn zabroniony i grozi jej odpowiedzialność;
    małoletni to każdy kto nie jest pełnoletni.]

    Racja.

    --
    Przemysław Płaskowicki
    Heav'n has no Rage, like Love to Hatred turn'd,