    From: MZ <"mcold0[wyt]"@poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.rec.dom,pl.soc.prawo
    Subject: Re: Sprzedaż mieszkania - umowa przedwstępna
    Date: Sun, 22 Aug 2010 18:37:23 +0200

    W dniu 2010-08-22 17:39, /// Kaszpir /// pisze:
    > Mieszkanie kupiłem jako zupełnie nowe w 2003r. Zapłaciłem za nie gotówką.
    > Mam umowę kupna i tam jest napisane że jestem właści

    > Mam własnościowe prawo do lokalu.
    > Od samego początku.
    > Kupiłem nowe mieszkanie , zaplaciłem i od razu byłem właścicielem jego.

    Zrozum że wszystko OK, ale zaświadczenie z tego co piszesz masz z 2003
    roku. Może być już od dawna nieważne. Nie bądź zdziwiony, jeśli kupujący
    będzie chciał AKTUALNE zaświadczenie że jesteś właścicielem + to co Ci
    napisałem wcześniej w kwestii papierów od spółdzielni. Nie zmienia to
    faktu, że lepiej jednak sprawdź, czy jest możliwość przekształcenia we
    własność odrębną, bo kupujący, jeśli nie jest jeleniem, sprawdzi na
    pewno... KW to nie to samo co własność odrębna, można mieć założoną KW
    na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu.

    > Co do KW nie mam i nie chciałem ...
    > Miałem możliwość zrobienia KW i spółdzielnia "uchaliła" dla mnie taką
    > możliwość ale KW do niczego mi nie była potrzebna ...
    OK, to nie jest problem przecież, ale w umowie jasno musisz napisać że
    nie ma założonej KW i mieć na to papierek od spółdzielni. Myśl też
    trochę jak kupujący, przyjąłbyś "na gębę" że nie ma KW i nie ma
    obciążonej hipoteki? Jeśli kupujący będzie brał kredyt, to bank na pewno
    nie przyjmie.

    > Co co radzisz ?
    Zaopatrzyć się w papiery w spółdzielni i podpisać umowę przedwstępną
    notarialnie.

    > I tak za wszystko płaci kupujący , więc może i umowę przedwstępną zrobić
    > u notariusza. Szczerze mówiąc jak kupujący będzie chciał to może być
    > notariusz ...
    >
    > Podatku nie zapłacę bo mieszkam już ponad 7 lat a pieniądze uzyskane ze
    > sprzedaży przeznaczę na zakup nowej nieruchomości (domu).
    No właśnie tu jest kruczek prawny. Nie pamiętam jak z tymi latami
    (przepisy się od 2003 roku zmieniały ze 3x) ale sprzedajesz swój majątek
    odrębny będąc we wspólnocie majątkowej. Zakładamy że za mieszkanie
    dostaniesz 240k, a za dom musicie dopłacić powiedzmy 400k i wywalasz na
    to gotówkę. I teraz jeśli przy kupnie domu nie zaznaczysz w akcie że
    kwota 240k pochodzi ze sprzedaży Twojego majątku odrębnego - mieszkania
    to US powie że przeznaczyłeś na to tylko 200k (połowę, bo drugą połowę
    zaliczy Twojej małżonce) a od 70k może naliczyć podatek (jeśli nie
    zwalnia Cię z niego ZAMELDOWANIE w sprzedawanym mieszkaniu przez te 7
    lat, sprawdź przepisy obowiązujące na rok 2003 bo takim będziesz
    podlegać). Jeszcze gorzej jeśli np dopłacacie te 400k w ten sposób, że
    240k idzie z mieszkania a 130k z kredytu hipotecznego. Wtedy US powie,
    że TY jako Ty wydatkowałeś tylko połowę czyli 120k, a od pozostałych
    120k należy się ten podatek.

    > Nigdy nie sprzedawałem mieszkania , więc nie wiem co należy uczynić ...

    Iść do notariusza, serio:)

    > Wyczytałem że przyumowie przedwstepnej musi być kwota , termin
    > przekazania , termin podpisania umowy końcowej i itd ..

    Szczerze mówiąc, to próbujesz grać o duże stawki w grę w którą grasz
    pierwszy raz i nie do końca jeszcze łapiesz zasady. Robiąc to sam (umowa
    przedwstępna bez notariusza, potrzebne dodatkowe specyficzne warunki) aż
    się prosisz o kłopoty. Wystarczy że kupujący będzie cwany i w najlepszym
    razie zostaniesz bez swoich rzeczy.

    --
    MZ