  • 1. Data: 2020-12-23 08:56:10
    Temat: Sprzedaż leków w aptece rozporządzenie
    Od: Monika Głowacka <m...@i...eu>

    Czy zna ktoś jakieś rozporządzenie lub regulacje odnosnie sprzedaży
    leków w aptece, a konkretnie odnosnie ewidencji sprzedaży.
    W każdym sklepie jest ewidencja sprzedaży, ale apteka to taki troche
    inny sklep, a niektórzy twierdzą, że to nie sklep, a placówka medyczna.

    Czy apteka ma obowiązek ewidencjonować nr PESEL pacjentów którym wydała
    leki na recepte ? i ile czasu taka ewidencję przechowywać.

    Czy ktoś z was widział jakiś program do sprzedaży leków ?
    farmaceuta skanuje wydruk e-recepty lub wpisuje PESEL+kod, co się
    farmaceucie wyświetla z systemu e-recepty?
    oczywiście leki się wyświetlają i ile opakowań już zrealizowano, a dane
    pacjenta ?

  • 2. Data: 2020-12-23 10:45:32
    Temat: Re: Sprzedaż leków w aptece rozporządzenie
    Od: cyklista <c...@k...pl>

    Monika Głowacka pisze:
> [...]
    > farmaceucie wyświetla z systemu e-recepty?
    > oczywiście leki się wyświetlają i ile opakowań już zrealizowano, a dane

    Ale o co konkretnie ci chodzi?
    Wyświetlają się i leki i dane pacjenta i dane lekarza wystawiającego ale
    wyświetlają a nie zapisują automatycznie na komputerze apteki.
    Dlatego też jest czasem zdziwienie pacjenta jak przychodzi po inne leki
    których wcześniej nie wziął z danego pakietu recept, dlaczego ich nie
    może dostać jak nie poda numeru i peselu.
    Ewidencjonowane wszystko jest na serwerach rządowych co widzisz na swoim
    koncie pacjenta jak się tam zalogujesz.
    Jak jest recepta papierowa to apteka ma obowiązek przechowywać ja 5 lat.

    --
    Sprawdzone przez Kaspersky Anti-Virus

    Avast.

  • 3. Data: 2020-12-23 11:32:47
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Monika Głowacka" napisał w wiadomości grup
    pl...
> [...]

    >Czy apteka ma obowiązek ewidencjonować nr PESEL pacjentów którym
    >wydała leki na recepte ? i ile czasu taka ewidencję przechowywać.

    Ostatnie stwierdzenie w aptece - "lekow na recepte bez recepty nie
    mozemy sprzedac. Kiedys moze tak, teraz nie da rady - wszystko jest
    rejestrowane".
    I to nie jakies tam narkotyki, tylko jakies podstawowe krople do oczu.

    Byc moze ma to zwiazek z tym "nielegalnym wywozem lekow za granice", a
    myslalem, ze socjalizm nam sie skonczyl dawno temu.

    >farmaceuta skanuje wydruk e-recepty lub wpisuje PESEL+kod, co się
    >farmaceucie wyświetla z systemu e-recepty?

    Jak wpisuje kod+pesel, to najwyrazniej mu sie pokazuja niewykupione
    jeszcze leki z recepty.

    Czy system zapamietuje ten pesel ... jak jest papierowa recepta, to
    peselu nie ma (chyba), wiec raczej nie musi pamietac, ale moze i
    pamieta, skoro ktos wprowadzil.
    Ale na pewno zapamietuje recepte, a wtedy po nitce do pacjenta mozna
    dotrzec.
    Nawet jesli apteka nie ma takiej mozliwosci, to ministerstwo ma.

    J.

  • 4. Data: 2020-12-23 11:47:50
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 23.12.2020 o 11:32, J.F. pisze:
> [...]
    > rejestrowane".
    > I to nie jakies tam narkotyki, tylko jakies podstawowe krople do oczu.

    Aptekarz ma prawo wystawić "receptę farmaceutyczną", pod jakimiś tam
    warunkami.

    W praktyce - nie wystawia.

    Przy okazji - czy aptekarze mają jakiś zakaz odpowiadania na pytania o
    leki na receptę, jeśli klient nie ma recepty na ten lek?
    Kiedyś w 10 kolejnych aptekach chciałem się dowiedzieć, jak się nazywa
    doustny lek na opryszczkę, bo zapomniałem (wtedy były tylko na receptę,
    teraz już nie) i wszyscy się wili, żeby nie odpowiedzieć.

    MJ

  • 5. Data: 2020-12-23 12:13:04
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Michal Jankowski" napisał w wiadomości grup
    pl...

    >Aptekarz ma prawo wystawić "receptę farmaceutyczną", pod jakimiś tam
    >warunkami.
    >W praktyce - nie wystawia.

    No wlasnie - nie chce.
    Moze nawet nie wie, ze ma prawo, moze im ten system komputerowy nie
    pozwala.

> [...]
    >nazywa doustny lek na opryszczkę, bo zapomniałem (wtedy były tylko na
    >receptę, teraz już nie) i wszyscy się wili, żeby nie odpowiedzieć.

    Hm, chyba nie ma takiego zakazu.

    Wiec podejrzewalbym cos innego ... zwyklą ludzka niewiedze ?

    J.

  • 6. Data: 2020-12-23 12:44:50
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 23.12.2020 o 12:13, J.F. pisze:
> [...]
    pl...

    > No wlasnie - nie chce.
    > Moze nawet nie wie, ze ma prawo, moze im ten system komputerowy nie

    Wie, ale nie chce. Na pewno nie chce na antybiotyki ani na nic, czego
    pacjent dotąd nie brał, może by zechciał na kontynuację leczenia czegoś
    przewlekłego, ale też z trudem.

    MJ
    PS. Ale teraz na mnóstwo leków można - przez covid - dostać receptę od
    lekarza zdalnie.

  • 7. Data: 2020-12-23 13:09:42
    Od: cyklista <c...@k...pl>

    Michal Jankowski pisze:
    pozwala.

    > Wie, ale nie chce. Na pewno nie chce na antybiotyki ani na nic, czego
    > pacjent dotąd nie brał, może by zechciał na kontynuację leczenia czegoś
    > przewlekłego, ale też z trudem.

    i się temu nie dziwię

    Co innego pacjent który do tej apteki chodzi i bierze te same leki cały
    czas. W innym przypadku to ryzykuję w zasadzie całym swoim zawodem
    pieniędzmi i wolnością za np 2 zł zarobku. Wydam lek receptowy komuś kto
    usłyszał od sąsiadki że dobry (a mi będzie opowiadał jak zawsze że on to
    zawsze brał), wezmę 20ł za niego , zarobię na tym 2-4 zł a w razie zgonu
    czy czegokolwiek innego po zażyciu to Ja będę odpowiadał całkowicie
    karnie i finansowo za to.

  • 8. Data: 2020-12-23 13:18:57
    Od: cyklista <c...@k...pl>

    J.F. pisze:
> [...]
    >
    > Byc moze ma to zwiazek z tym "nielegalnym wywozem lekow za granice", a
    > myslalem, ze socjalizm nam sie skonczyl dawno temu.

    każdy lek ma w tej chwili kod 3d, i system wie że został sprzedany do
    tej apteki i potem wie czy został z niej legalnie wydany czy tez
    zutylizowany czy wpadł w czarną dziurę i zniknął (czyli według systemu
    dalej go apteka ma a w aptece już go brak)

> [...]
    >
    > Czy system zapamietuje ten pesel ... jak jest papierowa recepta, to
    > peselu nie ma (chyba), wiec raczej nie musi pamietac, ale moze i

    każda papierowa recepta na leki musi teraz też mieć pesel, system
    apteczny oczywiście realizację z peselem zapisał jak i zrobił to system
    ministerstwa, ale nie ma żadnego powiązania w tym zapisie z nazwiskiem i
    innymi danymi osobowymi
    Więc jak ktos brał u mnie lek i powie mi za tydzien kiedy brał i poda
    pesel to taką sprzedaz znajdę, ale jak powie że chce inne leki to już
    nie wiem co on ma innego na swoich receptach

    > Ale na pewno zapamietuje recepte, a wtedy po nitce do pacjenta mozna
    > dotrzec.
    > Nawet jesli apteka nie ma takiej mozliwosci, to ministerstwo ma.
    >
    > J.

    ministerstwo ma taka możliwość i sam pacjent na swoim koncie pacjenta,
    apteka bez kodu recepty i peselu nie ma dostepu do danych o tej recepcie
    wyjatkiem może byc tylko sustuacja że dany lek na ta receptę był juz
    częsciowo wydany w tej aptece, wtedy jest szansa znaleść dana sprzedaż

  • 9. Data: 2020-12-23 16:01:06
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 23.12.2020 o 08:56, Monika Głowacka pisze:
> [...]
    >
    > Czy apteka ma obowiązek ewidencjonować nr PESEL pacjentów którym wydała
    > leki na recepte ? i ile czasu taka ewidencję przechowywać.

    Apteka pomijając leki psychotropowe, to apteka ne ma prawa legitymować
    kupującego, co w dalszej kolejności wyklucza możliwość odnotowania
    personaliów kupującego. Czy chodzi Ci o PESEL pacjenta, dla którego są
    leki, czy osoby, która lek odbiera - bo to niekoniecznie musi być ta
    sama osoba.

    > Czy ktoś z was widział jakiś program do sprzedaży leków ?

    Większość aptek pracuje na programie firmy KAMSOFT.

    > farmaceuta skanuje wydruk e-recepty lub wpisuje PESEL+kod, co się
    > farmaceucie wyświetla z systemu e-recepty?

    Leki do wydania.

    > oczywiście leki się wyświetlają i ile opakowań już zrealizowano, a dane
    > pacjenta ?

    Co rozumiesz przez dane pacjenta? PESEL, imię i nazwisko na pewno tak.

    --
    Robert Tomasik

  • 10. Data: 2020-12-23 16:20:29
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 23.12.2020 o 12:13, J.F. pisze:
    > No wlasnie - nie chce.

    Nie każda osoba zatrudniona w aptece ma prawo taką receptę wystawić.

    --
    Robert Tomasik