    From: " b" <b...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Sprzedaż gruntu - 50% udziału
    Date: Fri, 28 Jan 2005 12:35:46 +0000 (UTC)

    Alicja <a...@w...pl> napisał(a):

    > Witam,
    > Zamierzam sprzedać działkę którą otrzymałam w spadku "pół na pół" z
    siostrą.
    > Działka nie została podzielona. Siostra oddała ją w dzierżawę (w całości).

    Bez zgody współwłaściciela?? Rozporządziła rzeczą nie swoją...

    > Jak wygląda sprawa sprzedaży: czy działka musi być podzielona czy można
    > odsprzedać tylko swój 50% udział?

    Można sprzedać udział, tylko czy znajdzie się kupiec? Należy rozważyć
    jeszcze, czy nie jest to nieruchomość rolna i siostrze nie służy prawo
    pierwokupu - ale skoro wydzierżawiła to nie sądzę, bo nie prowadzi
    gospodarstwa na tym gruncie.

    >Czy druga siostra musi wyrazić zgodę na
    > podział oraz na sprzedaż? W jaki sposób dokonać podziału? Czy siostra musi
    > wyrazić zgodę na podział i czy mam prawo domagać się wyegzekwowania
    podziału
    > (z myślą o sprzedaży)?

    Dwie drogi - pierwsza:
    dogadujecie się co do podziału i idziecie do geodety, który sporządza mapę
    podziału (zakładam, że jest dopuszczalny), ewentualnie geodeta proponuje wam
    podział, który akceptujecie (bo np. wasze ustalenia co do podziału nie mogą
    być przyjęte ze względów prawa budowlanego czy innego)

    Druga:
    Składasz do sądu pozew o zniesienie współwłasności i Sąd was podzieli (choć
    niekoniecznie tak jak zakładacie)

    b.