    From: Robert Tomasik <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Spółka z o.o.
    Date: Tue, 18 Jul 2023 14:31:49 +0200

    W dniu 18.07.2023 o 14:04, J.F pisze:
    > A jak nie wyrażą zgody, to ja będę właścicielem.
    > To co to za sprzedaż ?

    Trzeba popatrzeć do uowy spółki. Przeważnie jest tam ograniczenie
    czasowe i albo pozostali wspólnicy odkupią od Ciebie udziały, albo umowa
    wchodzi w życie.

    > Uzasadnisz? Bo np jest akt notarialny sprzedaży ... no chyba,
    > ze notariusz statut przeczyta i odmówi.

    Notariusz powinien przeczytać umowę spółki. Jeśli nie przeczyta, to
    odpowiada za niezachowanie tzw. należytej staranności.

    > Zdaje sie, ze w życiu bywa ciekawiej, bo sie np urząd jakiś musi
    > zgodzić. Nie wyrazi zgody ... chyba od razu sie zawiera umowę
    > warunkową, albo przedwstępną ..

    W znanych mi warunkach są to umowy warunkowe połączone z tym, że nabywca
    płaci zadatek, zaś resztę, jak się ziszczą warunki.

    > Nie ma takiego paragrafu "oszustwo" ?

    Jest - art. 286 kk. Można bez większego wysiłku dowieść, że sprzedający
    wiedział, ze sprzedać nie może, a co za tym idzie biorąc od kupującego
    zapłatę właśnie go oszukał. Fakt, że kupujący też dowiedzieć się mógł
    akurat w tym wypadku niczego nie zmienia.

    > Masz na mysli nabywcę? że on zapłacił, a nic nie dostał?
    > Może tak, może nie.
    > Ja nie zgłaszam pretensji do moich udziałów, bo je sprzedałem,
    > czy wspólnicy mogą zablokowac ... nie pisało w statucie
    > "bezskuteczne", to moze skuteczne ?
    > I nie ma oszustwa ?
    > Zresztą moze nabywca wiedział o takim zakazie ...

    Z oszustwem jest tak, że świadomość oszukiwanego nie ma tu nic do
    rzeczy, choć uważam, że powinno mieć. Od lat śmiejemy się, że brakuje
    przepisu na to, że właśnie czasem oszukany robi wszystko, co w jego
    mocy, by dać się oszukać.

    --
    (~) Robert Tomasik