    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Spolka cywilna raz jeszcze
    Date: Fri, 21 Mar 2003 01:12:48 +0100

    On Thu, 20 Mar 2003, Marcin Olender wrote:

    >+ Panowie - blagam! Co Wy wypisujecie???

    Dobrze gada...

    >+ "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl> [...]
    [...]
> [...]
    >+ > zobowiazania spolki.
    >+
    >+ Ale której? Jak mozna "wyjsc" i "wejsc" do umowy zobowiazaniowej? Spólka
    >+ cywilna to _nie jest przedsiebiorca_. To wzajemne zobowiazanie kilku
    >+ przedsiebiorców do wspóldzilania. Zasada jest niezmiennosc skladu osobowego
    >+ takiej spólki - wystapienie wspólnika _zawsze_ powoduje rozwiazanie
    >+ pierwotnej umowy.
    >+ Czyli nalezy uznac, ze doszlo do zawiazania nwoej spólki z innym juz
    >+ zupelnie skladem osobowym w zwiazku z czym...

    Ja bym to ujął inaczej (formalista ze mnie, nie powiem): spółka
    nie ma osobowiści prawnej, więc *wszystkie* umowy spółki (w tym
    sprzedaż paczki spinaczy i pęczka pietruszki) są dokonywane
    przez (znaczy: w imieniu i z upoważnienia, niekoniecznie
    "fizycznie") jej wspólników.
    Znaczy - wierzyciel ma przeciw sobie ten skład osobowy, który
    istniał w czasie zawierania *danej* umowy.

    Skutek ten sam :), ale ze względu na to że w miejscach
    w których spółka istnieje (podatki - VAT!) nie używa się
    pojęcia "rozwiązania i zawiązania na nowo" (podmiot jest
    ten sam, ma ten sam NIP dla przykładu) IMHO lepiej nie
    określać tak zmiany wspólnika - bo za chwilę się dowiemy
    że jakiś grupowicz "słyszał iż w razie przyjęcie nowego
    wspólnika trzeba rozwiązać starą spółkę"... :)

    [...]
    >+ > jaki jest majatek wspolny.
    >+ > Jest jescze jedna sprawa. czy aby na pewno jest ciaglosc prawna spolki ?
    >+ >
    >+ A no wlasnie - na pewno jej nie ma!

    Tam gdzie jej *nie było* tam jej nie ma (osobowość dla
    przykładu). Tam gdzie była tam jest nadal (REGON, NIP
    i inne takie) - dlatego protestuję :) !

    [...]
    >+ Spólki cywilnej szczerze nienawidze,

    Aż tak ??
    Wiedziałem że są tacy co nie lubią umów z VATowcami, wiedziałem
    że są tacy co wolą umowę z sp.z o.o. (nie wiedzieć czemu, jako
    że przykłady spółek z kapitałem "0" już tu były) - ale że
    ktoś aż tak nie trawi S.C.... ;)

    pzdr, Gotfryd
    (bez S.C., że tak przezornie zastrzegę :))