    From: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Spolka cywilna raz jeszcze
    Date: Fri, 21 Mar 2003 01:11:14 +0100

    Dnia pewnego pięknego (Thu, 20 Mar 2003 14:38:06 +0100), "Boguslaw
    Szostak" <a...@u...agh.edu.pl> był(a) napisał(a):

    >na

    >To niejest takie proste. Wspolnicy s.c. odpowiadaja calym majatkiem za
    >zobowiazania spolki.
    >Sam Pan napisal, ze rozliczenia pomiedzy wspolnikami to nie zmartwienie
    >wierzyciela...

    Owszem, ale spółka ,,Mamut Jan Nowak i Bogusław Szostak'' to inna
    spółka niż powstała z jej przekształcenia ,,Mamut Jan Nowak i Tristan
    Alder''. Skoro Tristan A. ma odpowiadać za zobowiązania Bogusia S.
    sprzed przystąpienia do spólki, to równie dobrze mozna by powiedzieć,
    że za zobowiązania Tristana odpowiada tenże Boguś, takoż po
    wystąpieniu ze spółki. Zarówno jedno jak i drugie jest w tym przypadku
    bzdurą.

    Spólka Cywilna działa jako CYWILNE porozumienie wspólników. W zasadzie
    określają ją owi wspólnicy i owi wspólnicy odpowiadają za jej
    zobowiązania swoim, cywilnym majątkiem.

    >Gdy podpisywal Pan aneks do umowy spolki powinno byc policzone
    >jaki jest majatek wspolny.

    Owszem, powinien nastąpić remanent, podział zysków, odchodzący
    wspólnik płaci podatek od zysku, a nowy może wnieść jakieś udziały.

    >Jest jescze jedna sprawa.
    >czy aby na pewno jest ciaglosc prawna spolki ?

    I tak i nie. W zasadzie w SC każda zmiana wspólników pociąga za sobą
    zmianę spółki. Zostaje zachowany ten sam NIP i REGON i to jedyna
    przyczyna zmiany tej postaci...

    >zadluzenie to jedna sprawa a stratt i dochody to druga.
    >zadluzenie spolki splacabe jest z jej przychodow.

    Nie ma czegoś takiego jak przychody spółki w przypadku SC. Spółka
    cywilna jako taka jest POROZUMIENIEM osób fizycznych i nie posiada
    żadnego majątku. Owszem, bierzące zadłużenie zazwyczaj jest spłacane z
    przychodów wspólników, jeśli jednak wierzyciel chce dochodzić swoich
    roszczeń, może to czynic wobec dowolnego ze wspólników spółki,
    będących w tej spółce w dniu powstania zobowiązania.

    >No wlasnie...ale to sa ZOBOWIAZANIA za ktore wspolnicy odpowiadaja
    >solidarnie.
    >natomiast potem po splaceniu jest mniejszy dochod badz strata.

    I?

    >A te dzieli sie na wspolnikow zgodnie z umowa spolki.

    Owszem, ale jak powstaje strata, to ktoś ją zapłacił. I jeśli wspólnik
    X nie chce dołożyć z własnej kasy, a stratę opłacił wspólnik Y, to nic
    na to nie poradzisz.

    --
    Jego Szara Eminencja Czcigodny mag. Tristan hrabia Alder
    (ZTJ: mag. Przemysław Adam Śmiejek)

    Zapraszam do *SLUGu*: http://silesia.linux.org.pl/