eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoSpam telefoniczny › Re: Spam telefoniczny
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!wsisiz.edu.pl!newsfeed.neostrada.pl!
    atlantis.news.neostrada.pl!news.neostrada.pl!not-for-mail
    From: "Robert Sadłowski" <nospam_rsad@nospam_zak.com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Spam telefoniczny
    Date: Thu, 15 May 2008 12:23:16 +0200
    Organization: TP - http://www.tp.pl/
    Lines: 93
    Message-ID: <g0h3cd$bos$1@nemesis.news.neostrada.pl>
    References: <g0c9gg$da6$1@nemesis.news.neostrada.pl>
    <g0ei3b$4nb$1@nemesis.news.neostrada.pl>
    <g0ghfr$8a3$1@atlantis.news.neostrada.pl>
    NNTP-Posting-Host: kobra.zak.com.pl
    X-Trace: nemesis.news.neostrada.pl 1210847437 12060 195.117.145.129 (15 May 2008
    10:30:37 GMT)
    X-Complaints-To: u...@n...neostrada.pl
    NNTP-Posting-Date: Thu, 15 May 2008 10:30:37 +0000 (UTC)
    X-Priority: 3
    X-MSMail-Priority: Normal
    X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 6.00.2900.3138
    X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.00.2900.3198
    X-RFC2646: Format=Flowed; Response
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo:532823
    [ ukryj nagłówki ]


    Użytkownik "Robert Sadłowski" napisał w wiadomości

    > Jesli zadzwonia po raz drugi (lub wiecej) to dochodzi jeszcze:
    > - wywieranie nacisku psychologicznego na zakup towaru o ktorym firma
    > doskonale wie ze nie chce kupic (juz wczesniej dzwonili)
    > - uciazliwosc
    > - chec "?niekorzystnego dla mnie wydania pieniedzy" (firma juz wczesniej
    > wiedziala ze produktu nie chce, a mimo to dalej wywiera na mnie uciazliwy
    > nacisk psychologiczny, abym sie zlamal i jednak kupil, sugerujac ze
    > inaczej dalej beda dzwonic)
    > - narazanie mnie na duze straty materialne i moralne (czas, blokowanie
    > telefonu, a moze w tym czasie chcial zadzwonic ktos inny z naprawde wazna
    > sprawa)
    >

    A teraz zacytuje skrót powyższej ustawy:
    Dz.U.03.153.1503 - Zwalczanie nieuczciwej konkurencji:

    Art. 3. 1. Czynem nieuczciwej konkurencji jest działanie sprzeczne z prawem
    lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego
    przedsiębiorcy lub klienta.
    2. (2) Czynami nieuczciwej konkurencji są w szczególności: wprowadzające w
    błąd oznaczenie przedsiębiorstwa, fałszywe lub oszukańcze oznaczenie
    pochodzenia geograficznego towarów albo usług, wprowadzające w błąd
    oznaczenie towarów lub usług, naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa,
    nakłanianie do rozwiązania lub niewykonania umowy, naśladownictwo produktów,
    pomawianie lub nieuczciwe zachwalanie, utrudnianie dostępu do rynku,
    przekupstwo osoby pełniącej funkcję publiczną, a także nieuczciwa lub
    zakazana reklama, organizowanie systemu sprzedaży lawinowej oraz prowadzenie
    lub organizowanie działalności w systemie konsorcyjnym.

    Art. 16. 1. Czynem nieuczciwej konkurencji w zakresie reklamy jest w
    szczególności:
    1) reklama sprzeczna z przepisami prawa, dobrymi obyczajami lub
    uchybiająca godności człowieka;
    2) reklama wprowadzająca klienta w błąd i mogąca przez to wpłynąć na
    jego decyzję co do nabycia towaru lub usługi;
    3) reklama odwołująca się do uczuć klientów przez wywoływanie lęku,
    wykorzystywanie przesądów lub łatwowierności dzieci;
    4) wypowiedź, która, zachęcając do nabywania towarów lub usług, sprawia
    wrażenie neutralnej informacji;
    5) reklama, która stanowi istotną ingerencję w sferę prywatności, w
    szczególności przez uciążliwe dla klientów nagabywanie w miejscach
    publicznych, przesyłanie na koszt klienta niezamówionych towarów lub
    nadużywanie technicznych środków przekazu informacji.
    6) (skreślony).
    2. Przy ocenie reklamy wprowadzającej w błąd należy uwzględnić wszystkie jej
    elementy, zwłaszcza dotyczące ilości, jakości, składników, sposobu
    wykonania, przydatności, możliwości zastosowania, naprawy lub konserwacji
    reklamowanych towarów lub usług, a także zachowania się klienta.

    A teraz gdzie nalezy sie zglosic jesli interesy klienta zostaly naruszone:

    Odpowiedzialność cywilna


    Art. 18. 1. W razie dokonania czynu nieuczciwej konkurencji, przedsiębiorca,
    którego interes został zagrożony lub naruszony, może żądać:
    1) zaniechania niedozwolonych działań;
    2) usunięcia skutków niedozwolonych działań;
    3) złożenia jednokrotnego lub wielokrotnego oświadczenia odpowiedniej
    treści i w odpowiedniej formie;
    4) naprawienia wyrządzonej szkody, na zasadach ogólnych;
    5) wydania bezpodstawnie uzyskanych korzyści, na zasadach ogólnych;
    6) zasądzenia odpowiedniej sumy pieniężnej na określony cel społeczny
    związany ze wspieraniem kultury polskiej lub ochroną dziedzictwa
    narodowego - jeżeli czyn nieuczciwej konkurencji był zawiniony.
    2. Sąd, na wniosek uprawnionego, może orzec również o wyrobach, ich
    opakowaniach, materiałach reklamowych i innych przedmiotach bezpośrednio
    związanych z popełnieniem czynu nieuczciwej konkurencji. W szczególności sąd
    może orzec ich zniszczenie lub zaliczenie na poczet odszkodowania.


    Art. 18a. Ciężar dowodu prawdziwości oznaczeń lub informacji umieszczanych
    na towarach albo ich opakowaniach lub wypowiedzi zawartych w reklamie
    spoczywa na osobie, której zarzuca się czyn nieuczciwej konkurencji związany
    z wprowadzeniem w błąd.


    Art. 19. 1. Z roszczeniami wymienionymi w art. 18 ust. 1 pkt 1-3 i 6 mogą
    wystąpić:
    1) (skreślony);
    2) krajowa lub regionalna organizacja, której celem statutowym jest
    ochrona interesów przedsiębiorców;
    3) (10) (uchylony);
    4) (skreślony).
    2. Przepis ust. 1 nie ma zastosowania do czynów nieuczciwej konkurencji
    określonych w art. 5-7, art. 11, art. 14 i art. 15a.




Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1