    From: Maddy <m...@e...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Sp. z o.o. - odpowiedzialność prezesa
    Date: Mon, 26 May 2003 11:46:52 +0200

    Użytkownik Jaaan Kowalski napisał:
    > Na drodze cywilno-prawnej do wysoko?ci udziałow "pana" prezesa

    Co oznacza że albo Jaaan nie przeczytał pytania (nieładnie) albo nie
    potrafi czytać ze zrozumieniem (wstyd).

    Trzecia mozliwośc - nigdy nie miał w reku kodeksu spółek handlowych i
    zna go z opowiadań kolegi który kiedyś cos o kodeksie słyszał, ale to
    było dawno i nieprawda.

    Pan Jaaan może zacząc udzielac porad kiedy zacznie odróżniac zarząd od
    wspólników i wbije sobie do głowy że członek zarządu nie musi byc
    włascicielem a własciciel nie musi być członkiem zarządu.

    A jak jeszcze raz powoli przeczyta pytanie (może na głos?) to pewnie
    dotrze do niego że własnie z taką sytuacja mamy do czynienia...

    A co do meritum:
    > Użytkownik "Aleksander" <k...@g...pl> napisał w wiadomo?ci

    > (spółka

    Patrz tu - zarząd odowiada za długi spółki jeżeli w porę nie poweźmie
    odpowiednich kroków:

    Art. 299. § 1. Jeżeli egzekucja przeciwko spółce okaże się bezskuteczna,
    członkowie zarządu odpowiadają solidarnie za jej zobowiązania.
    § 2. Członek zarządu może się uwolnić od odpowiedzialności, o której
    mowa w § 1, jeżeli wykaże, że we właściwym czasie zgłoszono wniosek o
    ogłoszenie upadłości lub wszczęto postępowanie układowe, albo że
    niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości oraz niewszczęcie
    postępowania układowego nastąpiło nie z jego winy, albo że pomimo
    niezgłoszenia wniosku o ogłoszenie upadłości oraz niewszczęcia
    postępowania układowego wierzyciel nie poniósł szkody.

    Niestey, w praktyce sprawy ciągną się latami i mało jest przypadków w
    których zarzad faktycznie odpowiedział za długi spółki.
    Częstookazuje się że wspólnicy nie kontrolowali zarządu albo podpisywali
    wszystko co im podsunięto.
    W wielu spółkach zatwierdzanie bilansu to czysta formalność, a potem
    wielkie zdziwienie.

    Zależy za co ścigać? Doprecyzuj...

    Za szkody wyrządzone spółce może spółka lub każdy z udziałowców.

    Za długi - tylko wierzyciel albo ten komu wierzyciel to zleci.
    Nie sposób ścigać Pana A za długi wobec firmy B skoro jestesmy panem C
    niezwiązanym z firmą B a firma B nie kwapi sie do ściągania swoich
    nalezności - nie da sie nikogo na siłę uszczęśliwić.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl