    From: Hrabia Mol <kumor@_wytnij_.tarman.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Śmierć w szpitalu
    Date: Tue, 23 Sep 2003 21:59:21 +0200
    Sender: m...@p...onet.pl@h226.in.tarnow.pl

    Ben wrote:
    > Pisanie o "łapiduchach", którzy kogoś "ukatrupili jest żałosne i nie świadczy
    > za dobrze o poziomie intelektualnym ...
    Może i fakt, ale jak sobie to przypomnę to niestety emocje przytłumiają
    dobre maniery choć i teraz nie cofnąłbym tych słów.

    Niemniej jednak, jak TY nazwałbyś błędne zdiagnozowanie przypadku
    przeprowadzone przez lekarza na oddziale wewnętrznym (po parodniowym
    pobycie a doktorek to nie żaden stażysta ale lekarz ("lekarz"?) z
    niezłym stażem. Lekarz zdiagnozował delirium i wysłał pacjenta na detoks
    (inny szpital, kilkadziesiąd kilometrów dalej). Po przewiezieniu tam
    pacjenta lekarz dyżurny _natychmiast_ zdiagnozował ostre zapalenie
    otrzewnej etc. Pacjent został _natychmiast_ przewieziony na zabieg (zaś
    trza było jechać parę kilometrów na chirurgię) ale niestety wszystko za
    późno.
    No to jak teraz nazwiesz tego pierwszego? Łapiduch to IMHO eufemizm.
    Nieumyślne spowodowanie śmierci czy może - łagodzniej - zaniedbanie
    obowiążków służbowych?
    A co powiesz na to, że nagle w papierach pojawiła się przeprowadzona
    jakoby gastroskopia (zapalenie otrzewnej spowodowane było wrzodami i
    perforacją żołądka).
    Wystarczy na postępowanie z urzędu czy nie?

    > Co do odpowiedzialności za błedy w sztuce lekarskiej to mówiąc bardzo ogólnie:
    > 1) jeśli popełniono przestępstwo odpowie za nie lekarz, który zawinił
    OK, tyle że ta piękna teoria rozmija się z praktyką. Jakim przestępstwem
    jest bład w sztuce lekarskiej? Kto takie przestepstwa ściga? Sady
    koleżeńskie? Hie hie - to nawet ja - laik znam taką zasadę, że nikt nie
    może być sędzią we własnej sprawie.

    > 2) odpowiedzialność cywilna spoczywa na szpitalu (nie na lekarzu)
    Patrz wyżej. Żałuję, że żona zmarłego nie zdecydowała się na zdecydowane
    działania. Nie udało się nawet zmusić szpitala do wydania wyników sekcji
    zwłok. Sprawa jednak nie poszła do prokuratury, bo czego się spodziewać
    po świeżej wdowie z trojgiem dzieci, która (to taki mały nieistotny
    dodatek) pracuje w służbie zdrowia....

    > Co do odszkodowania to Tobie jako szwagrowi zmarłego się ono raczej nie należy
    Przepraszam, ale skąd wysnuwasz wnioski, że chciałbym odszkodowania????
    Jakoś nie mogę się doszukać w moim poście niczego co by to sugerowało.
    Tu nie chodzi o odszkodowanie ale o odpowiedzialność.

    --