    Newsgroups: pl.soc.prawo
    From: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
    Subject: Re: Skrzynki e-mailowe bez zabezpieczeń
    Date: Wed, 13 Mar 2024 01:19:11 GMT

    On 2024-03-12, Shrek <...@w...pl> wrote:

    > To trochę nie tak. Normalnie ich nie interesuje co robisz ty (pewnie
    > nawet nie jesteś identyfikowany nazwiskiem tylko numerkiem). Ich
    > interesuje co robią numerki i jakie są trendy wśród numerków.
    > Zainteresuje ich co robi kowalski jak będzie potrzeba - wtedy powiążą
    > sobie kowalskiego z numerkiem.

    No tak, ale to część tej samej układanki. Ja nie mówie, że sie na mnie
    koncetruja, a że interesują sie informacjami na temat mój czy tego
    Kowalskiego. Czy i kiedy tego uzyją lub udostepnią to inna rzecz, ale
    jestem przekonany, ze zbieraja informaje pozwalające połączyć aktywność
    danej osoby z konkretna osobą.

> [...]
    >
    > BTW2 - Googel profiluje zaskakująco dobrze. Raz do mnie dzwonił ojciec
    > czy z nim idę na kręgle z młodym. Następnie zacząłem dostawać reklamy
    > kręgli, choć ostatnio na kręglach byłem lata temu. Na początku myślałem
    > że złapałem googla na podsłuchiwaniu rozmów. Ale rozwiązanie jest chyba
    > prostsze - ojciec szukał i chwilę potem do mnie zadzwonił - google wie
    > że ktoś kto do mnie dzwonił chwilę wcześniej szukał kręgli, więc pewnie
    > algorytm założył (nie bez podstawy) że właśnie w tej sprawie do mnie
    > dzwonił, więc szukamy miejsca na kręgle... Trochę przerażające.

    Juz w sumie chyba nie. Tak jest od min. paru lat. Dlatego trzeba przyjąć
    model postępowania, który nie tyle pozwoli na ukrycie (brak powiązań)
    konkretnej osoby, co na świadomej kontroli udostepnianych informacji.
    Jeśli ktoś trzyma w ręku tak wiele sznurków, niepowiązanie konkretnej
    osoby z aktywnością jest MZ praktycznie niemozliwe. Natomiast co ta
    osoba ujawiania jest nadal dość wysoce kontrolowalne (przyjmując
    podstawowy poziom wiedzy jak to wszystko działa).

    Taka higiena życia w sieci. Przykładowo, nie wysyłamy przez FB,
    whatsupa, etc. dokumentów, które zawierają informacje wrazliwe. Przy
    czym nie tylko chodzi, że ktoś nam sie może włamać na konto i to
    przejąć, ale tez, co za problem dla takiego FB aby dokumenty przetworzyć
    i pozyskać z nich dane. Mozna się ewentualnie wspomóc szyfrowaniem i
    kasowaniem dokumentów pózniej z wiadomości, ale jeśli są lepsze sposoby
    wymiany to lepiej udostepniania unikać.

    Swoją drogą to wszystko jest też ciekawe z perspektywy totalnej
    inwigilacji* jakiej jestesmy wszędzie poddawani. Fajnie się oglada takie
    filmy z lat 70-80, np. porucznika Columbo i widzi tych wszystkich
    przestępców, którzy we współczesnym świecie zostaliby zidentyfikowaniu w
    ciagu pewnie kilku godzin (o ile by się komuś chciało :). Z drugiej
    strony wystepuje też efekt przeładowania informacyjnego. Jeśli nie wiesz
    kogo szukasz to te wszystkie środki inwigilacji elektronicznej wcale nie
    muszą być takie skuteczne.

    *) publiczne i prywatne kamery, komórki, rozmaite hotspoty, urządzenia BT.

    --
    Marcin