    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Ścieżki rowerowe
    Date: Sat, 28 Jun 2003 00:21:16 +0200

    On Fri, 27 Jun 2003, Andrzej Lawa wrote:

    >+ Użytkownik "AJA" <n...@g...pl> napisał [...]
    >+ > Jak szeroki minimalnie musi być chodnik
    >+ > dla pieszych by był chodnikiem dla pieszych.
    >+
    >+ Taki, żeby pieszy się zmieścił ;-P
    >+
    >+ A poważniej - w Prawie o Ruchu Drogowym szerokość chodnika nie jest
    >+ okreśłona.

    "Syndrom trawnika, wersja klasyczna" (znaczy: dotyczy KD :)) ??
    Że przypomnę: "KD opisuje ruch na drodze, trawnik do drogi
    w rozumieniu KD nie należy; ergo - na trawniku można parkować
    i nie ma za to mandatu" ? ;) !

    Przepisy regulujące normy, sposób prowadzenia lub oznakowania
    dróg - zawarte są *w innych* aktach prawnych.
    I o ile są to rozporządzenia (a nie ustawy) to oczywiście
    wymagają upoważnienia ustawowego - ale również oczywiście
    nie musi to być KD !

    Jako ćwiczenie proponuję znany (tu i na *.rowery) problem prawny:
    gdzie zapisano że rower ma mieć dzwonek ? ;) (o ile się nie
    zmieniło - są *dwa* akty, rózniące się treścią :])

    [...]
    >+ > - zabrano mi część chodnika
    >+
    >+ Straszne. Twojego prywatnego?

    Nie. Ale ma niecałe 0,0000025 % udziału we współwłasności ;) !

    [...]
    >+ > Dlaczego rowerzyści nie mogą jeździć sobie po ulicach?
    >+ > Boją się?
    >+
    >+ Widać nigdy nie jechałeś rowerem jezdnią, bo byś głupot nie pitolił.

    Przyznam że powinny być obowiązkowe jazdy rowerem w centrum
    miasta. Np. na zaliczenie matury :>, przynajmniej urzędnicy
    by się zastanowili czy chcą jeszcze raz zaliczać test ;)

    >+ > A ktoś się zastanowił jak się pieszy boi jadącego za
    >+ > nim rowerzysty?

    Rowerzysta IMHO jedzie obok, a nie "za". Chyba że jeden z drugim
    (pieszy lub rowerzysta) łamią przepisy :>

    >+ Jak się nie zatacza w 'pomroczności jasnej' to czego się boi? Że rowerzysta
    >+ rzuci się na niego znienacka jak pantera?
    [...]

    Przyznam:

    >+ > I można by tak pisać długo.
    >+
    >+ ...i bić pianę...

    ...że tu to masz rację :)

    >+ > Czy one faktycznie mogą się nazywać ścieżkami rowerowymi?
    >+
    >+ Są stosownie oznakowane? To mogą.

    Sprzeciw. Wyłożony w sąsiednim poście (moim).

    Per analogiam :) - jeśli w miejscu X był przejazd kolejowy,
    ale tory rozebrano, niemniej znak został - to tam *jest*
    przejazd kolejowy czy go *nie ma* ?
    I (podkreślam) - *osobną sprawą jest* czy należy honorować
    znak czy nie :], obojętnie czy tam jest "STOP" czy "uwaga
    przejazd" (składam wniosek formalny o nie pouczanie w kwestii
    nazw znaków - nie chce mi się zajrzeć do rozporządzenia ;) !)
    Niemniej... jak "obszar terenu oznakowany jako ścieżka rowerowa" ;)
    nie spełnia wymogów rozporządzenia to IMHO scieżką nie jest :(

    >+ > I na koniec jak mnie zatrzyma policjant i wlepi mandat za
    >+ > chodzenie po ścieżce rowerowej to czy to będzie zgodne
    >+ > z prawem.
    >+
    >+ Tak samo, jak za chodzenie po jezdni.

    Bez sprzeciwu :) ! (znaczy: lege artis, czy jak mu tam :))

    pozdrowienia, Gotfryd