  • 1. Data: 2009-02-17 17:46:08
    Temat: Sąd polubowny, a próba ugodowa przed sądem powszechnym
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Czy pomimo istnienia zapisu na sąd polubowny w umowie, można dokonywać
    zawezwania do próby ugodowej przed sądem powszechnym, w sprawach tej umowy?

    Czy taka próba ugodowa może coś zmienić w stanie prawnym (np. bieg
    przedawnienia, właściwość sądu itd)?
    Jeśli tak - to jak można się przed tą zmianą obronić?

  • 2. Data: 2009-02-19 09:25:22
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    > Czy pomimo istnienia zapisu na sąd polubowny w umowie, można dokonywać
    > zawezwania do próby ugodowej przed sądem powszechnym, w sprawach tej
    > umowy?

    Nikt, nic?
    Czy to niejasna sprawa, czy może niespecjalnie uregulowana w przepisach?

  • 3. Data: 2009-02-19 11:40:15
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 17 Feb 2009, Cavallino wrote:

> [...]
    > zawezwania do próby ugodowej przed sądem powszechnym, w sprawach tej umowy?
    >
    > Czy taka próba ugodowa może coś zmienić w stanie prawnym (np. bieg

    Ciekawe pytanie.
    W świetle art.123 KC ("każdą czynność", czyli wychodzi że również
    czynność prawnie nieskuteczną).
    W sumie podbijam wątek ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2009-02-19 12:13:50
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    > Ciekawe pytanie.
    > W świetle art.123 KC ("każdą czynność", czyli wychodzi że również
    > czynność prawnie nieskuteczną).

    Pytam bo np. gdyby sąd powszechny okazał się niewłaściwy dla danej sprawy,
    to można by myśleć o zastosowaniu przedawnienia na zasadzie analogii.

    Bo np. gdy skierujesz pozew do sądu polubownego gdy nie było zapisu, albo do
    sądu powszechnego gdy był zapis na sąd polubowny, to to NIE przerywa biegu
    przedawnienia.
    Ale nie wiem jak z próbą ugodową - czy też sąd powszechny okaże się w tym
    przypadku niewłaściwy?

  • 5. Data: 2009-02-19 13:22:02
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Cavallino pisze:

    > Ale nie wiem jak z próbą ugodową - czy też sąd powszechny okaże się w
    > tym przypadku niewłaściwy?

    Sąd powszechny jest zawsze właściwy :)
    Zapis na sąd polubowny jest uwzględniany tylko na zarzut, którego wcale
    nie trzeba podnosić. Skutkiem jest odrzucenie, a konsekwencją odrzucenia
    jest to że takiego pozwu nie uwzględnia się jako przerywajacego
    przedawnienie.

    Analogicznie moim zdaniem z próbą ugodową. Jest zarzutu - nie ma przewry
    w przedawnieniu. Nie ma zarzutu tylko "rozmowy" - przerwanie biegu
    przedawienia.

    --
    @2009 Johnson
    Audiatur et altera pars