    From: "Szymek" <s...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Rozwód - dowody winy
    Date: Thu, 15 May 2003 09:06:51 +0200
    Sender: s...@p...onet.pl@dial-3181.zgora.dialog.net.pl

    A co powiesz o tym. Znalazłem to zgłębiając temat

    Separacja nie jest alternatywną instytucją w stosunku do rozwodu, ale
    skuteczna separacja jest oznaką spełnienia pozytywnych przesłanek
    rozwodowych - rozkładu zupełnego trwającego jakiś czas - co w ewentualnym
    procesie o rozwód, ogranicza postępowanie dowodowe do badania przeszkód
    rozwodowych.

    Art. 441. Postępowanie dowodowe ma przede wszystkim na celu ustalenie
    okoliczności dotyczących rozkładu pożycia, jak również okoliczności
    dotyczących dzieci stron i ich sytuacji, a w razie uznania powództwa - także
    przyczyn, które skłoniły do tego stronę pozwaną.

    W nastepstwie separacji
    - pomiedzy malzonkami powstaje rozdzielnosc majatkowa,
    - powstaje mozliwosc dochodzenia alimentów na podstawie art. 60 k.r.o.,
    - do dziecka urodzonego po uplywie trzystu dni od orzeczenia separacji nie
    znajduje zastosowanie domniemanie pochodzenia dziecka od meza matki,
    - ustaje obowiazek wspólnego pozycia oraz zachowania wiernosci,
    - w sferze prawa spadkowego niedopuszczalne jest powolanie do dziedziczenia
    z ustawy malzonka spadkodawcy pozostajacego w separacji / art.935k.c./

    Zaznaczyłem że są w separacji. A może niezbyt dokładnie powiedziałem, że
    świadkowie powoływani przez męża mają m.in. wykazać, że pozwana zaczęła nowe
    życie z innym mężczyzną. Czyli w sumie...sam nie wiem jakie zadanie mają Ci
    świadkowie.

    A gdyby nawet nie byli w separacji, to art 441 dość wyraźnie określa
    zakres postępowania dowodowego. Ja to rozumiem jako postępowanie, które
    wykazuje dlaczego małżeństwo zostało rozbite. A skoro sprawa o rozwód
    została wniesiona to były już wcześniejsze dowody i w ich następstwie doszło
    do wniesienia sprawy. Nowo poznani ludzie czy wydarzenia, nie powinni mieć
    udziału w tej sprawie. Bo niby co mieliby udowodnić. Oczywiście wykluczam
    jakiekolwiek kontakty obojga małżonków jakoby istniała szansa ich zejścia.

    Pozdrawiam
    Szymon