    From: Robert Tomasik <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Rozporządzenia nie zwalniają ze zdrowego rozsądku
    Date: Tue, 25 Jul 2023 11:37:36 +0200

    > Kogoś faktycznie nieźle posrało. Czy lokalny komendant aprobujący takie
    > działania to tez będzie jakieś przekroczenie uprawnień?

    Jeśli już, to niedopełnienie obowiązków - ale tak tak przy okazji i
    humorystycznie. Na poważne, to naprawdę sądzisz, że Komendant jeździ i
    kontroluje sposób realizacji wszelkich czynności przez wszystkich
    policjantów?

    Wszyscy się "czepili" tych policjantów w radiowozie, a nikt nie próbuje
    w ogóle zauważyć kwestii podstawowych. Kto wpadł na pomysł realizacji
    tego przez pojedynczy radiowóz najprawdopodobniej Prewencji (wnoszę po
    kratach i braku "R"). Sądzę, że sytuacji by zaradziło choćby
    zadysponowanie do realizacji tego zadania służby Ruchu Drogowego. Ufam,
    że policjanci z odpowiednim przeszkoleniem na pomysł zastawienia
    autostrady by po prostu nawet nie wpadli. Realizacji tego zadania
    pojedynczym radiowozem sobie w ogóle nie wyobrażam. Nie wiem, na ile
    pomysłodawca zdawał sobie sprawę z zagrożenia, jakie spowodował, zarówno
    dla jadących autostradą, ale i samych policjantów wykonujących to
    polecenie.

    Mamy w materiałach fragmencik filmiku zaczynający się ze 100~200 metrów
    od feralnego radiowozu. Mamy pewność, że tam wcześniej nie było innego
    oznakowania, czy policjanta zatrzymującego ruch, a my na filmie widzimy
    tylko i wyłącznie to ostatnie ogniwo, gdzie próbowano wymusić niezbyt
    sensownie realizacje wcześniej wydanego polecenia? Czemu zatrzymali ruch
    na obydwu pasach, podczas gdy do włączenia się do ruchu kolumny pewnie
    wystarczył jeden. Choć zatrzymywanie na jednym pasie o wiele mniejszego
    zagrożenia nie powodowało.

    Mamy ZARZĄDZENIE NR 1355 KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI z dnia 20 grudnia
    2007 r. w sprawie metod i form organizowania i prowadzenia przez Policję
    pościgów i zorganizowanych działań pościgowych. Ono zaistniałej sytuacji
    nie dotyczy (tam nie było pościgu ani blokady), ale mniej więcej tak
    sobie wyobrażam realizację tego zadania, gdybyśmy postanowili coś
    takiego zrobić. Tam są rozrysowane schemaciki. Tego się pojedynczym
    radiowozem po prostu nie da zrobić.

    Dostępny w Google jest obraz tego odcinka. Sam radiowóz oraz zapewne
    zatrzymujące się pojazdy powinno być widać z około pół kilometra, bo tam
    wyjeżdżasz z za wiaduktu. Kalkulator podaje drogę hamowania ~200 metrów
    dla dopuszczalnej 140 km/h. Ale dla 180 km/h już ~300 metrów. Jeśli
    zatrzymało się kilka pojazdów, to uderzenie w tył zaparkowanych jest
    naprawdę realnym zagrożeniem. Można było "zepchnąć" ruch na lewy pas
    awaryjny oraz lewy z dwóch pasów ruchu. Tylko do tego konieczne były
    słupki, znaki itp. Jakoś awaryjnie pewnie ze 2~3 radiowozy i policjanci
    stopniowo spowalniający ruch z kilometr wcześniej. To powinno się
    zaplanować, wyznaczyć stosowne siły i środki do realizacji.
    --
    (~) Robert Tomasik