    From: "Jasko Bartnik" <a...@s...nadole>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Rowerzysta a prawo drogowe
    Date: Fri, 06 Jul 2007 10:37:49 +0200

    Dnia 06-07-2007 o 08:22:03 Buster <r...@w...p.lodz.pl> napisał(a):

    > Kodeks drogowy, nakłada na mnie jako rowerzystę obowiązek poruszania się
    > rowerem ulicą w przypadku braku ścieżki rowerowej, czyli wg kodeksu
    > drogowego mam zakaz poruszania się rowerem po chodniku.

    Generalnie, pojazdy maja zakaz poruszania sie po chodniku. Poruszanie sie
    rowerem po chodniku jest wtedy dozwolone, kiedy rowerzysta nie ma
    mozliwosci jechac po jezdni.

    > Dodatkowo kodeks drogowy zniósł obowiązek czegoś takiego jak karta
    > rowerowa dla osób powyżej 18 roku życia.

    Asfaltem smigaja rowniez skutery. Nie wiem czy nie stanowia wiekszego
    zagrozenia.

    > Ratuję się przed tym i skręcam ostro na środek jezdni. Widzi to drogówka
    > i mnie zatrzymuje. I co dalej? Pouczenie, mandat?

    Jesli wczesniej nie bylo znaku drogowego, ktory moglby sugerowac, ze
    nawierzchnia do specjalnie gladkich nie nalezy - miales prawo nie wiedziec
    o dziurze. W najgorszym wypadku zakonczy sie pouczeniem. Gdyby takowy znak
    byl wczesniej - niedostosowales predkosci do warunkow jazdy i stworzyles
    zagrozenie w ruchu ladowym :)

    > Jadę sobie jak wyżej i jest korek. Większość kierowców stoi tak, że ja
    > mogę przejechać tą prawą stroną. Jednakże jakiś debil stanął tuż przy
    > krawężniku. Ale mam miejsce, żeby go wyminąć, więc to robię. I znowu
    > drogówka.

    To jest akurat dozwolone (zakladajac, ze innych przepisow przy tym nie
    lamiesz - np. zakaz wyprzedzania albo ciagla linia). Samochod musi
    zachowac odpowiednia odleglosc wyprzedzajac rowerzyste. Rowerzysta
    wyprzedzajac/wymijajac samochod juz nie (przynajmniej nie ma tego w
    metrach zdefiniowanego).

    --
    Pozdrawiam, Jasko Bartnik.