  • 1. Data: 2002-11-26 19:35:31
    Temat: Rekojma w Krakowskim M1
    Od: "Rafal 'Raf256' Maj" <r...@r...com>

    Witam,
    wracam do sprawy rękojmy w Krakowskim M1 (a dokłądniej - w sklepie z
    obuwiem na terenie M1).

    Buty wkrótce po kupieniu okazały się całkowicie "do niczego" mimo iż w
    sklepie wyglądały bardzo przyzwoici i kosztowały ponad 300 pln.

    Owszem, są wygodne (więc nie zauważyłem ich wady odrazu), jednak po
    przejściu około 100 m - ich wkładki/podeszwy dosłownie wysuwają się z buta
    całkowicie na zwewnątrz - i nie ma szansy by w nich przejść więcej niż 100-
    200 metrów. Po przyklejeniu klejem zwykłym, a później specjalnym butaprenem
    - łącznie udało mi się w nich pochodzić 2 dni.

    Pani w sklepie powiedziała iż :
    "to sprawa skelpu czy daje rękojme czy nie, my rękojmy nie dajemy"...

    Czy sklep może tak postąpić ? Czy też to typowa "ściema" dla klientów, a
    art. 556-576 obowiązują każdego sprzedawce ?

    Jeżeli tak, to mogę zażądać zwrotu całej kwoty za buty ?
    Czy na podstawie art np. 576 należą mi się jakieś odsetki i/lub zwrot
    kosztów (jednak podjechanie do M1 z butami i to 2 krotnie w wyniku
    okłamania mine przez sprzedawczynię jest troszke czasochłonne).

    Jeżeli szefowa sklepu kłamie "w żywe oczy" co do rękojmy - coś z tego
    wynika, zakłądając że mogę to udowodnić ?

    I na koniec - gdzie mogę znaleźć coś więcej o Krakowskim oddziale PIH?

    Z góry dziękuję, pozdrawiam

    --
    Rafał 'Raf256' Maj
    http://www.raf256.com

  • 2. Data: 2002-11-26 22:21:12
    Temat: Re: Rekojma w Krakowskim M1
    Od: Kamil Golaszewski <k...@p...onet.pl>

    Rafal 'Raf256' Maj napisa_(a):
> [...]
    >
    > Pani w sklepie powiedziała iż :
    > "to sprawa skelpu czy daje rękojme czy nie, my rękojmy nie dajemy"...

    Bzdura. Rękojmia przysługuje z ustawy i nie można jej ograniczać.
    Przed wizytą w sklepie proponuję przeczytać Rozporzadzenie Rady
    Ministrów z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie szczególowych warunków
    zawierania i wykonywania umów sprzedazy miedzy przedsiebiorcami a
    konsumentami (Dz. U. Nr 96 z 1 lipca 2002 r., poz. 851)
    Możesz żądać zwrotu pieniędzy lub wymiany butów. Jeśli zażądasz zwrotu
    sprzedawca może raz usunąć wadę przez wymianę butów (nie zgadzaj się na
    naprawę).
    Postaraj się o pisemny dowód złożenia reklamacji, jeśli nie bezpośrednio
    to pozostaje poczta (za potwierdzeniem odbioru).
    Sklep ma 14 dni na odpowiedź (21 jeśli będzie chciał powołać
    rzeczoznawcę), jeśli nie uzyskasz odpowiedzi oznacza to, że reklamacja
    została uznana (nie zgadzaj się na przyjście do sklepu po odpowiedź).
    Wszystko pod warunkiem, że nie minął rok od sprzedaży i miesiąc od
    wykrycia wady. Może też być problem z samodzielną naprawą, sklep (i jego
    rzeczoznawca) pewnie będzie chciał wykazać, że zniszczyłeś w ten sposób
> [...]

    > kosztów (jednak podjechanie do M1 z butami i to 2 krotnie w wyniku
    > okłamania mine przez sprzedawczynię jest troszke czasochłonne).

    Należy Ci się zwrot kosztów.

    > Jeżeli szefowa sklepu kłamie "w żywe oczy" co do rękojmy - coś z tego
    > wynika, zakłądając że mogę to udowodnić ?
    >
    > I na koniec - gdzie mogę znaleźć coś więcej o Krakowskim oddziale PIH?

    Sam sobie odpowiedziałeś.

    KG

  • 3. Data: 2002-11-26 22:52:07
    Od: "Rafal 'Raf256' Maj" <r...@r...com>

    Kamil Golaszewski <k...@p...onet.pl> wrote in

> [...]
    > Możesz żądać zwrotu pieniędzy lub wymiany butów. Jeśli zażądasz zwrotu
    > sprzedawca może raz usunąć wadę przez wymianę butów (nie zgadzaj się

    Art 560 §1
    [...]
    Jednakże kupujšcy nie może od umowy odstšpić, jeżeli sprzedawca
    niezwłocznie wymieni rzecz wadliwš na rzecz wolnš od wad albo niezwłocznie
    wady usunie.

    Co oznacza "niezwłocznie" jeżeli przywożę wadliwy towar do sklepu?
    Czy oznacza to "na poczekaniu" czy też do 2-3 tyg ?
    Sprzedwca tłumaczył się że musi odesłać do importera (afair) co zajmie 2-3
    tyg (na gwarancję, a ja się upierałem że chcę nie gwarancję a rękojmę).

    §4
    Jeżeli sprzedawca dokonał wymiany, powinien pokryć także zwišzane z tym
    koszty, jakie poniósł kupujšcy.

    Jeżeli musiałem dwa razy przyjechać z tymi butami do nich (i przy okazji
    nie pracować - wolny zawód / programista) to czy koszty (oprócz ceny butów)
    wynoszą cokolwiek ?

> [...]
    > wykrycia wady. Może też być problem z samodzielną naprawą, sklep (i
    > jego rzeczoznawca) pewnie będzie chciał wykazać, że zniszczyłeś w ten

    Kupiłem około 2 mc temu, ale już około 2 tyg po kupieniu "kłóciłem się" z
    sprzedawczynią.

    > Należy Ci się zwrot kosztów.

    Czyli ?

    > Sam sobie odpowiedziałeś.

    ;)

    Dzięki za pomoc :)

    --
    Rafał 'Raf256' Maj
    http://www.raf256.com

  • 4. Data: 2002-11-28 15:25:16
    Od: "Klemens" <j...@p...com.pl>

    prof. ewa łętowska kiedyś pięknie wyjaśniła w rp że sprzedający nie może
    skutecznie zniweczyć twojego uprawnienia do odstąpienia od umowy - w
    przypadku rzeczy oznaczonej co do tożsamości, jaką są buty - poprzez
    niezwłoczne usunięcie wady. skutecznie mugłby to zrobić przy rzeczach
    oznaczonych co do tożsamości.
    pani prof. polecała by czytać art. 560.1 kc razem z art. 561.1 i 2 tegoż.
    co i tobie polecam
    pzdr
    klemens