    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    <5f734e37$0$544$65785112@news.neostrada.pl> <a...@w...eu>
    <5f7435be$0$516$65785112@news.neostrada.pl> <a...@w...eu>
    <5f745b1a$0$544$65785112@news.neostrada.pl>
    <5f85ec09$0$499$65785112@news.neostrada.pl>
    <5f86d365$0$501$65785112@news.neostrada.pl>
    <5f871a34$0$17355$65785112@news.neostrada.pl>
    <5f875607$0$554$65785112@news.neostrada.pl>
    <5f875e7a$0$17357$65785112@news.neostrada.pl>
    <5f87620f$0$541$65785112@news.neostrada.pl>
    <5f87cfcb$0$550$65785112@news.neostrada.pl>
    <5f88114f$0$26989$65785112@news.neostrada.pl>
    <5f883524$0$524$65785112@news.neostrada.pl>
    <5f897be8$0$608$65785112@news.neostrada.pl>
    <5f898751$0$552$65785112@news.neostrada.pl>
    Subject: Re: RP3 100 lat za Nigerią ;-)
    Date: Fri, 16 Oct 2020 19:24:02 +0200

    dyskusyjnych:5f898751$0$552$6...@n...neostrada.
    pl...
    W dniu 16.10.2020 o 12:54, J.F. pisze:

    >Nie wiem, gdzie mieszkasz, ale we wschodniej Polsce jest masa osób z
    >WNP. U mnie pracuje masa Ukraińców. Niby twierdzą, ze mają polskie
    >korzenie. Mamy kilka cerkwi działających w okolicy, ale oni chyba tak
    >samo do kościoła chodzą, jak wielu katolików. Dawniej wyznanie
    >domowników można było poznać po obrazach, ale teraz też już nie ma
    >tej mody.

    We Wroclawiu tez pelno (akurat wroclaw zasiedlalo sporo lwowiakow).
    Tylko o cerkwi nie slyszalem ... a tu niespodzianka, sa az trzy ...
    czy nawet 4.

    http://www.diecezjawroclawsko-szczecinska.pl/parish/

    >Część tych ukraińców pochodzi od polaków, którzy tam zostali i są
    >Katolikami.

    ZSRR tolerowal ?

    >A oni są ochczeni, więc w statystyce Kościoła Katolickiego.

    No - i oni w Polsce na msze nie chodza, a przychodza inne nacje.

    >Jest. Kiedyś zaniosło mnie do pewnej parafii w Jaśle i na kazaniu
    >omawiali jakiej klasy samochód muszą kupić. Jakbym tego nie słyszał,
    >też bym nie uwierzył.

    I jaka to byla klasa ?
    Bo samochod w kosciele moze byc potrzebny tak jak w kazdej instytucji
    do "realizacji zadan statutowych", i moze parafianie to rozumieja,
    jesli ksiadz nie zyczy sobie Maybacha, zeby sie rowno prezentowac
    wsrod innych ksiezy ... to daja

    ... ale i tak chyba rzadkosc zbierac na samochod, bo oportunistow w
    spoleczenstwie przybywa
    https://pl.sputniknews.com/polska/201711136696776-sp
    utnik-polski-ksiadz-kupil-porsche-parafianie-oburzen
    i/

    https://aszdziennik.pl/123341,dramat-ksiedza-z-pszcz
    yny-poprowadzil-procesje-z-auta-bez-dachu

    https://legnica.fm/wiadomosci/wiadomosci-diecezja/32
    420-ksiadz-blogoslawil-z-samochodu-trafil-na-komende
    -policji

    https://natemat.pl/225125,to-jest-wedlug-mnie-glupie
    -tworca-szlachetnej-paczki-broni-ksiezy-jezdzacych-d
    rogimi-samochodami

    Bo taki przyklad ... no, co, czepiaja sie biednego ksiedza :
    https://www.planeta.pl/Wiadomosci/Polska/tadeusz-ryd
    zyk-zbiera-na-samochod-dla-tv-trwam-apeluje-o-kopert

    P.S. A tu taki pozytywny przyklad
    https://kurierlubelski.pl/ksiadz-kupil-ambulans-dla-
    chelmskiego-hospicjum-bedzie-docieral-do-ludzi-ktorz
    y-potrzebuja-pomocy/ar/c1-14815572

    ... i czy tylko mnie sie cisnie na usta pytanie - a skad ksiadz mial
    pieniadze ?
    Bogaty z domu, czy z zabral z innego funduszu celowego ? :-)

    >Były do I Komunii Świętej i Bierzmowania. Też sensu tego nie
    >rozumiem,
    >więc nie pomogę.

    do I komunii .. moze i jest sens kosciol pokazac ..

    >Ja bym raczej twierdził, ze po prostu mniej praktykują.

    Byc moze ... ale co, wiara jakas slabsza, ze wygrywaja inne zajecia
    niedzielne ?

    >Na podstawie mojego byłego miasta wojewódzkiego mogę stwierdzić, że
    >nie.
    >U nas ostatnio wybudowano kaplicę i buduje się nowy kościół w takiej
    >odleglej dzielnicy. Chcieli jeszcze dwa budować, ale wierni sie
    >"postawili", ze nie sfinansują. Z jednej budowy zrezygnowano.

    A to od calego miasta zbierano ?
    Kosciola moze nie bedzie ... ale dzialka przydzielona :-)

    No ale jesli jest nowe osiedle, to kosciol im sie "nalezy". No chyba,
    ze mieszkancy juz nie chca ...

    U mnie na osiedlu ... chyba w ogole ludzi troche ubylo.
    Tylko jakby to sprawdzic ?

    28,sad-nad-lekcjami-religii.html
    ek-w-belchatowie-nie-chodzi-w-szkole-na/ar/c1-495574
    6

    >Sprawa nie jest łatwa.

    Ale jesli uwierzyc w "fakty prasowe", to jednak wiernych ubywa.

    J.