    From: "Andrzej Dyrszka" <a...@p...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Pytanie o windykacje naleznosci
    Date: Sun, 5 May 2002 22:26:35 +0200

    > Wiem ze wystepujac o nakaz zaplaty moge jednoczesnie zaznaczyc
    (jakby
    > przewidujac zwykly tryb procesowy)
    > w pozwie o co wnosze w zwyklym trybie.
    > Jak to wyglada z oplatami?
    > Czy z gory nalezy wniesc oplate za oba tryby , czy lepiej wyslac
    poczta
    > pozew i czekac az sad sam sie upomni o kase? Zalezy mi na szybkim
    > zalatwieniu sprawy , mieszkam w Warszawie ile srednio czeka sie na
    wyrok w
    > tym miescie???

    Nie wiem ile to trwa w Warszawie, ale lepiej wnosić o wydanie nakazu w
    postępowaniu nakazowym. Opłata wynosi 1/4 wpisu stosunkowego (np.
    jeżeli do 10.000,-zł, to 1/4 z 8% z 10.000). Sąd może uznać, że pozew
    nie kwalifikuje się do wydania nakazu zapłaty w post. nakazowym i wyda
    nakaz zapłaty w post. upominawczym albo skieruje sprawę do tryby
    zwykłego. Aby przyspieszyć wydanie nakzu, to można już na pozwie
    nakleić znaczki opłaty sądowej w stosownej wysokości.
    Należy pamiętać, że zawsze istnieje możliwość odwołania ze strony
    pozwanej (zarzut, sprzeciw, apelacja).

    Cześć!

    Andrzej Dyrszka