    Newsgroups: pl.misc.samochody,pl.soc.prawo
    Date: Tue, 13 Aug 2013 23:39:03 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Punkt kontroli drogowej na terenie prywatnym

    On Tue, 13 Aug 2013, Andrzej Lawa wrote:

    > Brak?

    Brak.
    Brakuje dokładnie tego, co w przypadku drogi niepublicznej
    wprowadzono za pomocą "strefy ruchu".

    Nie ma pewnego zakresu "ochrony", być może opcjonalnej
    (wg "wyrażenia woli" dopuszczalnej w formie wyrażenia
    pismem - niekoniecznie pisemnej).
    Za niektóre czyny na terenie publicznym jest mandat,
    a nie można za te same czyny wyciągnąć sankcji na terenie
    dostępnym publicznie.
    Być może należałoby również wyrazić zakaz przekraczania
    zakresu powyższego uprawnienia.

    > No fakt, można by sprecyzować, że osoba wyganiająca kogoś ze swojej
    > nieogrodzonej ziemi na podstawie kodeksu wykroczeń powinna udokumentować
    > prawo do tej ziemi (i gdzie "ta ziemia" ;) się kończy)

    Wcale nie o to mi chodzi.

    Z jednej strony właściciel do wielu przypadków nie może
    "wezwać wsparcia", i jest skutecznie uwalony poprzez
    brak naruszenia przepisów karnych (nie można zastosować
    zatrzymania obywatelskiego, więc możesz sobie szukać
    później sprawcy do upojenia), z drugiej konieczność
    "radzenia sobie" za pomocą bezprawnych środków skutkuje
    społecznym poparciem nie tylko dla takich środków,
    ale również przekraczania sensownego zakresu ich
    stosowania.

    pzdr, Gotfryd