    From: Paszczak <s...@h...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Przetarg na komputery. Czy mozna skladaki?
    Date: Fri, 22 Oct 2004 12:09:47 +0000 (UTC)

    Catbert <virtual_banana_spam@spam_wp.pl> wrote:
    > Taką deklarację wystawia producent (montazysta), pod warunkiem, że
    > spełnia normy, a fakt tego spełnienia nie jest uznaniowy - urzadzenie
    > powinno zostać przetestowane, tzn. poddane weryfikacji doświadczalnej
    > i/lub odwołującej się do procedur wytwarzania.

    Owszem, ja nie mówiłem o uznaniowości, tylko o działaniu wbrew przepisom.
    Po prostu montażysta daje deklarację, 'bo tak mu się wydaje'. Dokumentacji
    z testów nie posiada, ale tego i tak klient nie może wymagać (co najwyżej
    jednostka kontrolna - a montażysta ma nadzieję, że takowa go nie odwiedzi).

    Całość opiera się na 'a może nikt się nie dowie'. Wydaje mi się, że nie tak
    znowu mało firm się na tym opiera - pisałem już gdzieś o otrzymanych ze
    Szwecji zasilaczach. Siały jak spawarka elektryczna :)

    > Unijna interpretacje bedzie pewnie taka, że złożenie z elementów
    > spełniajacych normy nie jest równoznaczne ze spełnieniem tych norm dla
    > całości urzadzenia;
    >
    > Interpretacja inzynierska jest taka, że po stronie niskich napięć nie ma
    > zagrożenia, jeżeli elementy zamontowane sa w obudowie, mają CE - bo
    > krytycznym elementem jest zasilacz. Natomiast prawnik-paranoik może się
    > uprzeć, że np. dysk wymaga, by grubość blachy obudowy miała 5 mm ( o ile
    > nie jest napisane ile ma mieć) bo dysk może "promieniować" i
    > uzytkownikom odpadną jajca.

    Interpretację 'inżynierską' dot. EMC podałem - jeśli trzymamy się ściśle
    progu natężenia promieniowania, to elementy testowane w specyficznym
    zestawie mogą (każdy z osobna) progu nie przekraczać, a wzięte razem - już
    przekroczą.

    Co do bezpieczeństwa - jestem skłonny oprzeć się na CE zasilacza/obudowy,
    ale... muszę ufać, że producent zasilacza/obudowy jest solidny i nie
    zastosował metody 'a może nikt się nie dowie'.

    Na marginesie - jeśli w zestawie będzie karta radiowa, to zestaw _musi_ być
    sprawdzany przez jednostkę notyfikowaną.

    P.