eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoPrzekształcenie w odrębą własność lokalu spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu › Re: Przekształcenie w odrębą własność lokalu spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu
  • Data: 2006-04-12 15:57:15
    Temat: Re: Przekształcenie w odrębą własność lokalu spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu
    Od: "Boombastic" <b...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Moja mama jest wlascicielka mieszkania wlasnosciowego ze spoldzielczym
    > prawem
    > wlasnosciowym do lokalu, ktore znajduje sie w wierzowcu, starym
    > budownictwie.
    > Kupila te mieszkanio ponad 10 lat temu. Jest czlonkiem spoldzielnii, ktora
    > naprawde daje wszystkim do wiwatu po dziurki w nosie.

    Chcielismy zrobic ksiege
    > wieczysta do tego mieskzania i nie chcemy, aby spoldzielnia miala jakie
    > kolwiek
    > prawa do tego mieszkania i chcielibysmy je przeksztalcic w w odrebna,
    > pelna
    > wlasnosc.

    Księge wieczystą możesz ustanowić także dla spółdzielczego własnościowego
    prawa do lokalu, ale oprócz obciążenia hipotecznego nie jest to potrzebne.
    Na wniosek członka spółdzielni można sie ubiegać o ustanowienie odrębnej
    własności. Wtedy z automatu urządzana jest księga wieczysta. Ale jest mały
    kruczek - spółdzielnia musi mieć uregulowany stan prawny gruntu pod
    budynkiem, bez tego nie ma takiej opcji by wyodrebnić lokal. Poza tym tak
    naprawdę to nie ma znaczenia czy jest to spółdzielcze własnościowe prawo do
    lokalu czy tez odrębna własność. Nawet w przypadku upadku spółdzielni prawo
    spółdzielcze nie wchodzi do masy upadłosciowej (a własciwie prawo własności
    spółdzielni).

    Czy po zlozeniu wniosku dlugo mozna czekac na odpowiedz ze
    > spoldzielnii (wyczytalem w przepisach ustawy o spoldzielniach
    > mieszkaniowych, ze
    > moze to potrfac 24 miesiace nawet!!) ? Czy po uzyskaniu odrebnej, pelnej
    > wartosci mieszkania mozna wystapic po ksiege wieczysta i mama bedzie
    > jedynym
    > wlascicielem mieszkania??

    Jak już pisałem jest to robione z automatu przez notariusza (odpowiedni
    wniosek do sądu).

    Czy mozna na jakies haczyki ze strony spoldzielnii
    > liczyc po zlozeniu wniosku o odrebna, pelna wlasnosc??

    Haczyk opisany powyżej.

    Czy po uzyskaniu juz tej
    > odrebnej, pelnej wartosci mozna wystapic ze spoldzielnii mieszkaniowej i
    > odzyskac wklad lokatorski do spoldzielnii ??

    Wystąpić tak, odzyskać nie. Spółdzielnia w dalszym ciągu bedzie zarządcą
    budynku dopóki 100% mieszkań nie bedzie wyodrębnionych. W praktyce
    niemozliwe.

    Czy bedzie mozna wystapic od
    > spoldzielnii o jakas czesc kasy, jaka spoldzielnia dostaje za reklamy
    > wywieszone
    > na wierzowcu, w ktorym znajduje sie mieszkanie?

    Jest to uwzględniane w opłatach eksploatacyjnych. Członkowie spółdzielni
    partycypują w dochodach uzyskiwanych przez spółdzielnię. Jak wystąpisz ze
    spółdzielni to te opłaty moga zostac podwyższone.

    > Prosze o opinie i odpowiedz osob, ktore to przechodzily.
    >
    > Prosze rowniez o wszelkie wskazowki jak walczyc ze spoldzielnia, bo mamy
    > juz ich
    > dosyc.

    W dalszym ciągu nie widze jak ustanowienie odrebnej własności ma coś zmienic
    w stosunkach ty-spółdzielnia.