    From: "waczek" <w...@i...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Przekręt w pracy (krótka historia)
    Date: Sat, 27 Dec 2003 21:30:43 +0100

    Użytkownik "fart" <a...@w...pl> napisał w wiadomości
    news:bskeo3$pjh$1@absinth.dialog.net.pl...

    > Tylko tutaj się nie zgodzę ...... odzież robocza i ochrony osobiste
    stanoią
    > własność pracodawcy zarowno w trakcie okresu użytkowania, jak i po nim.
    > Odzież roboczą pracownik nosi do zużycia a ochrony osobiste do utraty ich
    > własności.
    > Inaczej sądzili tylko komunistyczni robotnicy, ktorym się wydawało, że jak
    > coś ... itd

    Szanowny Grupowiczu fart,
    Nie wiem z czym się nie zgadzasz. Przecież pisząc, że Wiesław po rozwiązaniu
    stosunku pracy winien był zwrócić pracodawcy odzież ochronną (? służbową)
    miałam na myśli, że ta odzież jest własnością pracodawcy.

    A nawet po pisemnym zażądaniu zwrotu pracodawca nie miał prawa potrącać z
    wynagrodzenia. Wynika to z art. 87 Kodeksu pracy (dopuszczalne tylko 4
    pozycje). Ale pracodawca może również przed sądem pracy dochodzić "swego" od
    pracownika za odzież ochronną.

    > Zaaaraz zaraz .... to czy tak było może w tej chwili tylko sąd ocenić.

    > Czy jest zapis w regulaminie pracy o sposobie zakończenia pracy ....
    sądzę,
    > że pracownik nawet nie ma pojęcia, że takowy gdzieś się znajduje na
    terenie
    > przedsiębiorstwa i tam powinno być określone, jak się strony rozstają i co
    > mają dopełnić. Napewno podpisał oświadczenie o zapoznaniu się z
    regulaminem
    > :))))))))))))) a mnie to już starczy (no może na początek)
    > i potrącić mogę. Świadectwo pracy jedynie w ostatnim dniu pracy ma
    pracownik
    > otrzymać. to tyle.

    ... oraz wynagrodzenie za przepracowany czas, również ekwiwalent za
    niewykorzystany urlop wypoczynkowy (o czym pracodawcy często starają się nie
    pamiętać).
    W powyższym akapicie piszesz tutaj jak nieuczciwy pracodawca, który przy
    przyjęciu do pracy zamiast zaznajomić pracownika z regulaminami: pracy,
    wynagradzania, świadczeń socjalnych (ostatni zwykle dopiero w firmie powyżej
    19 pracowników) oraz Kodeksem pracy podsuwa mu w pośpiechu do podpisania
    rozmaite oświadczenia. Pracownik - szczęśliwy, że wreszcie znalazł jakąś
    pracę - podpisuje je, bardzo często nie zdając sobie sprawy z wagi swego
    podpisu i konsekwencji.

    > Dodałbym jeszcze, że jeśli pacjent miał podpisaną z pracodawcą umowę o
    > zakazie konkurencji w trakcie pracy (a podpisanie takowej z pracownikiem
    nic
    > pracodawcę nie kosztuje)..... to ma przerąbane raczej i może się
    spodziewać
    > konsekwencji z tego tytułu.
    >
    > pozdrawiam
    > fart

    Umowa o zakazie konkurencji kosztuje pracodawcę po rozwiązaniu stosunku
    pracy z pracownikiem, to "przerąbane" mógłby mieć też pracodawca i to on
    mógłby być "pacjentem".

    wa