  • Data: 2005-12-11 20:14:15
    Temat: Re: Przedłużenie OC - jak to ugryźć
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Jacek P. Urbanowicz napisał(a):
    > Użytkownik "TM" <t...@a...pl> napisał w wiadomości

    > Od lat tak place i jest bez problemow.

    Wierzę, jest to możliwe. Ale...:

    > Na wydruku jest adnotacja, ze potwierdzenie sporzadzone
    > elektronicznie. Nie wymaga pieczeci ani podpisu.

    To nie znaczy, że kontrahent lub dowolna inna osoba nie może poddawać
    w wątpliwość faktu opłaty. W przypadku opłaty na poczcie jest to
    możliwe, jeśli wątpliwości budzić będą pieczęcie. W przypadku
    wydrukowanego elektronicznego potwierdzenia przelewu fakt jego
    wiarygodności może być podważony na dowolnej podstawie, żaden przepis
    niw wymaga bowiem bezkrytycznego uznawania takich "dokumentów" (i bardzo
    dobrze).

    Banki powołują się na art. 7 prawa bankowego (dołączam na dole).
    Gdzie tam jest napisane, że potwierdzenie przelewu wydrukowane na
    domowej drukarce Kowalskiego nie wymaga podpisu i stempla? Według mnie
    to jest nadużycie. Zwłaszcza punkt 2 ("Dokumenty związane z czynnościami
    bankowymi mogą być sporządzane na elektronicznych nośnikach informacji,
    jeżeli dokumenty te będą w sposób należyty utworzone, utrwalone,
    przekazane, przechowywane i zabezpieczone.") - jakie zabezpieczenia są
    stosowane w omawianym przez nas przypadku?

    Art. 7
    1. Oświadczenia woli związane z dokonywaniem czynności bankowych mogą
    być składane w postaci elektronicznej.

    2. Dokumenty związane z czynnościami bankowymi mogą być sporządzane na
    elektronicznych nośnikach informacji, jeżeli dokumenty te będą w sposób
    należyty utworzone, utrwalone, przekazane, przechowywane i
    zabezpieczone. Usługi związane z zabezpieczeniem tych dokumentów mogą
    być wykonywane przez banki, spółki tworzone przez banki z innymi
    podmiotami, a także przedsiębiorstwa pomocniczych usług bankowych.

    3. Jeżeli ustawa zastrzega dla czynności prawnej formę pisemną, uznaje
    się, że czynność dokonana w formie, o której mowa w ust. 1, spełnia
    wymagania formy pisemnej także wtedy, gdy forma została zastrzeżona pod
    rygorem nieważności.

    4. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, po zasięgnięciu
    opinii Prezesa Narodowego Banku Polskiego, sposób tworzenia, utrwalania,
    przekazywania, przechowywania i zabezpieczania, w tym przy zastosowaniu
    podpisu elektronicznego, dokumentów, o których mowa w ust. 2, tak aby
    zapewnić bezpieczeństwo obrotu oraz ochronę interesów banków i ich klientów.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz