    From: "Wirde" <w...@n...hotmail.com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Prosba o pilna porade lub komentarz
    Date: Fri, 20 Aug 2004 11:47:32 +0200

    Użytkownik "shuvar" <v...@w...pl> napisał w wiadomości
    news:79a7.0000050f.4125bb79@newsgate.onet.pl...
    > Jako nowy na grupie, witam wszystkich serdeczenie.
    > Mam duza prosbe o pilna porade.
    >
    > Sprawa wyglada nastepujaca:
    > Istnieje firma A w ktorej wpolnikami sa Kowalski, Nowak i Polak.
    > Polak zaklada osobna firme B(rowniez spolke z.o.o). Obie firmy nazywaja
    sie
    > podobnie. W pewnym momencie przychodzi faktura na firme A, ktora niechcacy
    > placi firma B.
    > W miedzyczasie przyszla identyczna faktura dla firmy B od tego samego
    > kontrahenta. Ten jednak nie chce zwrocic wplaconej juz kwoty tylko chce
> [...]
    Oczywiście - są to dwie osoby prawne o odrębnym numerze KRS i wpisei do tego
    rejestru (tak przynajmniej to rozumiem) adres i podobna nazwa nie mają tu
    żadanego znaczenia, podobnie jak osoby wspólników. To tak jakby zamieszkały
    z Tobą brat płacić miałby Twoje rachunki telefoniczne.
    Samo świadczenie jest świadczeniem nienależnym i jako takie winno podlegać
    zwrotowi. Proponuję wezwać kontrahenta do takiego zwrotu z zagrożeniem że po
    upływie wyznaczonego terminu (np. 7 dni) wystąpi firma na drogę sądową.
    Na grunci prawa karnego jest to może i przywłaszczenie, ale chyba nie chodzi
    o prowadzenie postępowania karnego tylko o zwrot omyłkowo wpłaconej kwoty.
    pzdr