    Subject: Re: Prokuratura i stawiane zarzutów.
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    <p8vg9k$qr5$1@node1.news.atman.pl> <Z5QsC.106732$TP2.22194@fx01.am4>
    <p90puk$68g$1@node1.news.atman.pl>
    <5ab416c1$0$658$65785112@news.neostrada.pl>
    <p927dv$f84$3@node1.news.atman.pl>
    <b...@g...com>
    <5ab57219$0$676$65785112@news.neostrada.pl>
    <7...@g...com>
    <5ab6c246$0$31370$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ab92d48$0$31357$65785112@news.neostrada.pl>
    <xNguC.47672$2b7.44685@fx16.ams1>
    From: Kviat
    Date: Tue, 27 Mar 2018 11:08:50 +0200

    > Zdziwiłbys się ile ludzi którzy g. mają wspólnego z głęboką komuną
    > dokładnie tak samo mysli.

    Nie jestem zdziwiony. Cały system, zaczynając od edukacji, jest
    nastawiony na "wychowanie" obywatela podporządkowanego, bez umiejętności
    krytycznego myślenia.
    I jak tylko mają "w ręku" jakikolwiek (urojony, czy rzeczywisty) atrybut
    władzy (legitymację czegoś tam, mundur, jakiś uniform z groźnie
    wyglądającymi naszywkami itp.), to dostają jakiegoś amoku. I myślenie
    się zmienia o 180 stopni.

    > Trzeba cenić swój czas i nie wytaczać armat na
    > wróble. Mozna by odparować, że takie stawianie się o byle co to leczenie
    > naszych cebulowo-narodowych kompleksów.

    Można też sądzić, że takie zachowania ("pogrzebię komuś w saszetce, bo
    tak, może będę miał szczęście i trafię na złodzieja", albo "zajrzę
    rowerzyście do etui od okularów, bo mi wolno i pretekst wymyślę na
    poczekaniu, a nie dlatego, że jest uzasadniona potrzeba"), to również
    leczenie cebulowo-narodowych kompleksów.
    A już kwintesencją cebulowatego myślenia jest na siłę szukanie
    usprawiedliwienia takiego zachowania.

    > Co innego jakby ochroniarz był
    > chamski, ale jeśli grzecznie poprosi, to dla mnie tez żaden problem.

    Dla mnie, to on może mieć nawet łzy w oczach :) Stan jego samopoczucia i
    kultury jest drugorzędny i oczywiście fajnie jakby się ładnie uśmiechał.
    Ale nie o to chodzi.
    Ma mieć _uzasadniony_ powód żeby mnie grzecznie poprosić o pokazanie
    zawartości kieszeni czy saszetki.

    Przecież zdaję sobie sprawę, że różnie bywa. Np. mogłem przypadkowo stać
    obok złodzieja, z półki coś zniknęło, a na monitoringu nie było widać,
    który z nas coś wsadził do kieszeni.

    Ale nie taka sytuacja, że gdzieś tam na terenie sklepu zniknęła
    "betoniarka" czy puszka farby, to teraz "trzepiemy" przed wyjściem co
    któregoś klienta i może fartem trafimy na złodzieja. To nie jest
    uzasadniony powód żeby akurat mi grzebać po kieszeniach. Bo mu się moja
    gęba nie spodobała? Co to ma być? Biorę udział w jakimś losowaniu?

    To oczywiście przejaw szerszego zjawiska. Tak samo są traktowani np.
    przedsiębiorcy przez urzędników z kontroli skarbowych. Muszą na każdym
    kroku udowadniać, że nie są wielbłądami. Przykłady można mnożyć.

    Częściowo to wina zakorzenionych jeszcze w komunie procedur, ale same
    się przecież nie wymyśliły. Owszem, powoli się to zmienia, ale jakoś nie
    widać nadmiernego entuzjazmu na zmianę sposobu myślenia... Niektórzy
    nadal nie mają oporów przed tłumaczeniem w stylu: "skoro nie zbadali na
    zawartość alkoholu kierowcy, który rozwalił płot, to widocznie nie było
    takiej potrzeby, przecież nie mają takiego obowiązku, więc w czym
    problem?", "skoro ktoś prosi o pokazanie saszetki, to w czym problem
    żeby pokazać?"

    No rzeczywiście, to żaden problem... Problemem jest to, że ktoś w ogóle
    wpadł na pomysł zaglądania mi do saszetki bez powodu, a ktoś inny nie
    dziwi się, że ktoś miał taki pomysł, ale za to dziwi go to, że korzystam
    z prawa do prywatności i tej saszetki pokazać bez powodu nie chcę.
    Niektórym się zwyczajnie pomieszało. To nie ja powinienem się tłumaczyć,
    dlaczego nie chcę pokazać saszetki.

    Pozdrawiam
    Piotr