    From: p...@g...pl (Piotr Dembiński)
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Program komputerowy a prawo
    Date: Wed, 13 Jun 2007 15:47:50 +0200

    Marcin Debowski <a...@I...ml1.net> writes:

    > No i na tym dyskusja się musi zakończyć bo IMO algorytmy są właśnie
    > sztandarowym przykładem zespołu idei i zasad.

    Moim zdaniem nie. Idea to Uniwersalna Maszyna Turinga, ideą jest
    również dwójkowy system zapisu liczb. Algorytmy są opracowywane
    w oparciu o idee informatyki teoretycznej (lub inne, np. idee
    z zakresu prawa) oraz działają zgodnie z zasadami logiki,
    matematyki i informatyki.

    > Idea jak coś obliczyć, jak coś wyświetlić,

    Nie tyle idea, co sposób obliczania lub sposób wyświetlenia.
    W tym przypadku ideą mogłoby być samo wyznaczanie wartości formuł
    matematycznych lub idea sterowanego komputerowo wyświetlania obrazu.
    Sam sposób wyświetlenia obrazu już ideą nie jest.

    > zasada jak się zachować w takiej a nie innej sytuacji stanu
    > określonych zmiennych. To algorytm.

    W informatyce definicja algorytmu jest inna. Co prawda można tworzyć
    algorytmy na podstawie obserwacji zjawisk naturalnych (algorytmy
    genetyczne, algorytmy mrówkowe), ale samego pojęcia algorytmu nie
    sposób wywieść z pojęcia idei czy zasady.

    Co do stosowania pojęcia algorytmu w kontekście niekomputerowym,
    to nie będę się wypowiadać.

    > Jeszcze podopowiedź stanowi w cytowanym art. że przedmiotem może być
    > tylko sposób wyrażenia, ale skoro nie możemy się zgodzić co do
    > czegoś dużo MZ mniej abstrakcyjnego to tu się też z pewnością nie
    > zgodzimy.

    Jeśli chodzi o ochronę prawnoautorską sposobu wyrażenia, to pewnie
    masz rację.

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl