  • 1. Data: 2007-10-03 07:16:22
    Temat: Procedura powolania rzadu gdy po wyborach aktualny traci wiekszosc parlamentarna.
    Od: MMK <m...@k...pl>

    Nie wiem czy to właściwa grupa, ale pytam:

    Jakie są opjce prawne w Polsce gdy nowo wybrany parlament nie może się
    dogadać co do nowej koalicji wiekszosciowej i nowego premiera ?
    Cos slyszalem o procedurze powołania premiera przez prezydenta i procedurze
    trzech kroków.
    W tym czasie rzadzi dalej stary rzad ?
    Moze ktos podac jakis link jak to wyglada / opisac ?
    Z gory dzieki i pozdrawiam.

    MMK

    --
    http://www.kupujemy.pl/

  • 2. Data: 2007-10-03 10:57:02
    Od: Tomasz Myrdin <m...@o...onet.pl>

    Wystarczy sięgnąć do Konstytucji.

    Art. 154.
    1. Prezydent Rzeczypospolitej desygnuje Prezesa Rady Ministrów, który
    proponuje skład Rady Ministrów. Prezydent Rzeczypospolitej powołuje
    Prezesa Rady Ministrów wraz z pozostałymi członkami Rady Ministrów w
    ciągu 14 dni od dnia pierwszego posiedzenia Sejmu lub przyjęcia
    dymisji poprzedniej Rady Ministrów i odbiera przysięgę od członków
    nowo powołanej Rady Ministrów.
    2. Prezes Rady Ministrów, w ciągu 14 dni od dnia powołania przez
    Prezydenta Rzeczypospolitej, przedstawia Sejmowi program działania
    Rady Ministrów z wnioskiem o udzielenie jej wotum zaufania. Wotum
    zaufania Sejm uchwala bezwzględną większością głosów w obecności co
    najmniej połowy ustawowej liczby posłów.
    3. W razie niepowołania Rady Ministrów w trybie ust. 1 lub
    nieudzielenia jej wotum zaufania w trybie ust. 2 Sejm w ciągu 14 dni
    od upływu terminów określonych w ust. 1 lub ust. 2 wybiera Prezesa
    Rady Ministrów oraz proponowanych przez niego członków Rady Ministrów
    bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy
    ustawowej liczby posłów. Prezydent Rzeczypospolitej powołuje tak
    wybraną Radę Ministrów i odbiera przysięgę od jej członków.

    Art. 155.
    1. W razie niepowołania Rady Ministrów w trybie art. 154 ust. 3
    Prezydent Rzeczypospolitej w ciągu 14 dni powołuje Prezesa Rady
    Ministrów i na jego wniosek pozostałych członków Rady Ministrów oraz
    odbiera od nich przysięgę. Sejm w ciągu 14 dni od dnia powołania Rady
    Ministrów przez Prezydenta Rzeczypospolitej udziela jej wotum zaufania
    większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby
    posłów.
    2. W razie nieudzielenia Radzie Ministrów wotum zaufania w trybie
    określonym w ust. 1, Prezydent Rzeczypospolitej skraca kadencję Sejmu
    i zarządza wybory.

    Art. 162.
    1. Prezes Rady Ministrów składa dymisję Rady Ministrów na pierwszym
    posiedzeniu nowo wybranego Sejmu.

    Pozdrawiam
    Tomasz Myrdin

  • 3. Data: 2007-10-03 14:29:58
    Od: MMK <m...@k...pl>

    Tomasz Myrdin wrote:

> [...]
    > i zarządza wybory.

    > Art. 162.
    > 1. Prezes Rady Ministrów składa dymisję Rady Ministrów na pierwszym

    Nie wiem czy dobrze zrozumiałem, ale jak sejm permanentnie nie może się
    dogadać (i udzielić wotum zaufania), to rządu nie ma (zgodnie z art 162 p
    1, ) i mamy ciągle nowe wybory (art 155 p 2) co pare tygodni ?

    --
    http://www.kupujemy.pl/

  • 4. Data: 2007-10-03 20:59:42
    Od: chester <c...@p...gazeta.pl>

    MMK napisał(a):

    > Nie wiem czy dobrze zrozumiałem, ale jak sejm permanentnie nie może się
    > dogadać (i udzielić wotum zaufania), to rządu nie ma (zgodnie z art 162 p
    > 1, ) i mamy ciągle nowe wybory (art 155 p 2) co pare tygodni ?

    Tak.
    Co w praktyce miejsca raczej mieć nie będzie, ale jakby co, to owszem,
    tak właśnie będzie.

    chester

  • 5. Data: 2007-10-04 10:18:05
    Od: Tomasz Myrdin <m...@o...onet.pl>

    Co parę tygodni to lekka przesada. Należy uwzględnić czas od wyborów
    do pierwszego posiedzenia. Potem trzy razy po 28 dni. Potem jeszcze
    czas od rozwiązania do następnych wyborów. Wyjdzie prawie pół roku.

    Wątpię jednak by tak to wyglądało. Kampania wyborcza jest droga - po
    wyborach partie polityczne (i posłowie) są ,,spłukane" i muszą trochę
    odsapnąć. No chyba że dałoby się przeciwnikom wykazać złą wolę a jakaś
    silna partia (PiS, nikt inny raczej nie zdołałby tego zrobić) miałaby
    jeszcze środki na ponowną walkę, wtedy faktycznie mogłyby być następne
    wybory (o ile specjaliści od marketingu politycznego przekonają władze
    partii, że następne wybory dadzą jej zdecydowaną większość).

    Pozdrawiam
    Tomasz Myrdin