    From: "Rafał M" <markii@pocztaWYTNIJ_TO.gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Problem ze zrozumieniem ustawy
    Date: Mon, 23 Aug 2004 23:54:04 +0200

    news:cgdo08$o70$12@inews.gazeta.pl...
    > podejrzenie, czy czasami nie padłeś ofiarą oszustwa. Spróbuj się
    > zorientować, czy rzeczone biuro wysłało kogokolwiek za granicę.

    Na 100% wiem ze wysylali ludzi na Work & Travel.
    Ja chcialem wyjechac w innym programie (zadna wymiana kulturalna czy cos
    podobnego, poprostu normalna praca, wiza pracownicza itd)

    > Na Twoim miejscu ja bym po pierwsze udał się do nich i zażądał, by Ci
    > pokazali dowód, że w ogóle mieli z kimś jakąś umowę, że będą wysyłać
    > pracowników.

    To juz zrobilem duzo wczesniej. Nic mi nie pokazali, a nie dali kopii mimo
    ze o to prosilem (niestety nie na pismie) Dostalem jedynie informacje na
    firmowym papierze o tym ze biuro przeslalo moja aplikacje do pracodawcy. Nic
    wiecej.

    > zawiadomienie o przestępstwie. po za tym możesz chwilę postać pod ich
    > siedzibą. Może się okazać, ze takich jak Ty może być więcej. Wówczas już
    > zespołowo należało by uderzyć do Policji. Zresztą, jeśli im uświadomisz,
    że
    > masz zamiar powiadomić organa ścigania o tym, ze wyłudzili od ciebie
    opłatę
    > za coś, czego nie dostarczyli, to bardzo prawdopodobne, że "wyjątkowo"
    > oddadzą Ci pieniądze.

    Zawiadomienie do prokuratury mam juz gotowe (kilka dni temu pytalem sie na
    grupie o kilka rzeczy).
    Dzwonilem tez do biura i mowilem o tym ze mam jez zamiar zlozyc na policji.
    Dostalem odpowiedz w stylu: "To skladaj sobie".

    > O oszukańczym charakterze przedsięwzięcia możesz się upewnić wykonując
    > anonimowo telefon do nich i pytając, czy nie przyjęli by zlecenia
    > znalezienia pracy. Jeśli działają uczciwie, to nie powinni nowych
    > przyjmować, dokąd się ze starych nie wywiążą. Jeśli to oszuści, to
    > zaproponują prac - nie wykluczone, że tą, której dla Ciebie nie było.

    Przyjmuja, maja tez oferte na www. Jest nawet ten sam pracodawca do ktorego
    mialem jechac.

> [...]
    ile
    > opisane wyżej przedsięwzięcia sprawdzające potwierdzą moje przypuszczenia,
    > to jest to najszybsza metoda - to pozostaje Ci ich pozwać. Ale wówczas
    > sprawdź dokładnie zawartą umowę. Sprawdź, bo co prawda nie mają oni prawa
    > zatrzymać wpłaty jako kosztów uzyskania skierowania, to jednak nie
    > wykluczam, ze w umowie może być jakaś klauzula o bezzwrotności wniesionej
    > zaliczki. Wówczas o ile dążąc w kierunku oszustwa masz szanse duże pomimo
    > tej klauzuli, to na drodze cywilnej przegrasz.

    Jest zawarte przy tej oplacie w umowe slowo "bezzwrotna", ale bylem u
    Miejskiego Rzecznika Konsumentow i On powiedzial ze to mozna podciagnac pod
    klazury zabronione art. 385[3] KC?

    Pozdrawiam
    Rafal