    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Problem ze zrozumieniem ustawy
    Date: Mon, 23 Aug 2004 22:00:05 +0200

    Użytkownik "Rafał M" <markii@pocztaWYTNIJ_TO.gazeta.pl> napisał w wiadomości
    news:cgcq2d$k4l$1@inews.gazeta.pl...

    W Polsce było już bardzo wiele podobnych spraw. Umowa jest o skierowanie do
    pracy. A więc skoro biuro nie wywiązało się z tej umowy, to traci tytuł
    prawny do jakiegokolwiek wynagrodzenia na podstawie przepisów prawa
    cywilnego. Zresztą trudno mówić o kosztach uzyskania skierowania, skoro
    owego skierowania nie uzyskano. Po za tym, to - zaraz mnie tu obsobaczą, że
    mam zboczenie zawodowe, ale to napiszę mimo wszystko - ja mam poważne
    podejrzenie, czy czasami nie padłeś ofiarą oszustwa. Spróbuj się
    zorientować, czy rzeczone biuro wysłało kogokolwiek za granicę. Czy czasem
    nie jest tak, jak to już wielokrotnie drzewiej bywało, że jego jedyną
    działalnością jest właśnie przyjmowanie tych zaliczek. Symptomem
    potwierdzającym moje podejrzenia była by większa ilość niezrealizowanych
    umów.

    Na Twoim miejscu ja bym po pierwsze udał się do nich i zażądał, by Ci
    pokazali dowód, że w ogóle mieli z kimś jakąś umowę, że będą wysyłać
    pracowników. Mogą jej nie pokazać, ale Ty wówczas masz prawo złożyć
    zawiadomienie o przestępstwie. po za tym możesz chwilę postać pod ich
    siedzibą. Może się okazać, ze takich jak Ty może być więcej. Wówczas już
    zespołowo należało by uderzyć do Policji. Zresztą, jeśli im uświadomisz, że
    masz zamiar powiadomić organa ścigania o tym, ze wyłudzili od ciebie opłatę
    za coś, czego nie dostarczyli, to bardzo prawdopodobne, że "wyjątkowo"
    oddadzą Ci pieniądze.

    O oszukańczym charakterze przedsięwzięcia możesz się upewnić wykonując
    anonimowo telefon do nich i pytając, czy nie przyjęli by zlecenia
    znalezienia pracy. Jeśli działają uczciwie, to nie powinni nowych
    przyjmować, dokąd się ze starych nie wywiążą. Jeśli to oszuści, to
    zaproponują prac - nie wykluczone, że tą, której dla Ciebie nie było.

    Jeśli z jakiś powodów nie chcesz się bawić w Policję - choć uważam, że o ile
    opisane wyżej przedsięwzięcia sprawdzające potwierdzą moje przypuszczenia,
    to jest to najszybsza metoda - to pozostaje Ci ich pozwać. Ale wówczas
    sprawdź dokładnie zawartą umowę. Sprawdź, bo co prawda nie mają oni prawa
    zatrzymać wpłaty jako kosztów uzyskania skierowania, to jednak nie
    wykluczam, ze w umowie może być jakaś klauzula o bezzwrotności wniesionej
    zaliczki. Wówczas o ile dążąc w kierunku oszustwa masz szanse duże pomimo
    tej klauzuli, to na drodze cywilnej przegrasz.