    From: Mateusz Karwowski <m...@i...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Problem z zażaleniem.
    Date: Thu, 14 Jul 2005 14:20:42 +0200

    Robert Tomasik napisał(a):
    > W takim wypadku pozostaje Ci kopać aprosze :-)

    Wiesz... samemu wolałem się nie przyznawać, że przygotowania
    rozpoczęte... Tylko co ja zrobię z tyloma jeńcami, no powiedz sam? :/

    > Krąg osób uprawnionych do składania zażalenia jest zależny od czynności.
    > W wypadku przeszukania, to uprawniona jest osoba, którą przeszukano. nie
    > musi być przecież ani stroną postępowania ani nawet świadkiem. Za ogólne
    > pytanie, by odpowiedzieć.

    Czyli nierozpatzrzenie/niesporządzenie uzasadnienia może wynikać
    wyłącznie z wniesienia zażalenia przez osobę nieuprawnioną, tak? W
    przypadku żalenia osoby uprawnionej (owego przeszukanego), lecz
    zażalenia ewidentnie nonsensownego, zostanie sporządzone uzasadnienie?
    Jeśli będzie żalił przeszukanie uzasadniając, że jest ambasadorem
    marsjańskiej republiki libertariańskiej, nie podpada pod polską
    jurysdykcję a to co palił było wyłącznie środkiem leczniczym, to jednak
    będzie sporządzone uzasadnienie?

    Wiesz mam sytuację, że zatrzymano mi komputer i uznano za dowód
    rzeczowy, w celu zabezpieczenia danych i wykrycia podejrzewanego
    przestępstwa (dotychczas niewykrytego!, działania na podstawie
    zawiadomienia osoby trzeciej). Chodziło o dane pozwalające zweryfikować
    podejrzenia. Żaliłem zatrzymanie sprzętu (komputera) i samego nośnika
    (art. 227 i 230 kpk) zamiast zabezpieczenia danych (art 236a). To mi
    odpisano, że konieczna jest analiza legalności oprogranowania. Noż murwa
    kać:
    - ani przy zatrzymaniu ani przez kolejne 6 tygodni nikt nawet nie
    zapytał o oprogramowanie, licencje, nośniki;
    - nie zatrzymano ani jednego nośnika z przegrywanym oprogramowaniem;
    wszystkie zatrzymane nośniki mają albo dane nieuruchamialne albo są czyste;
    - zweryfikować to co jest nagrane na dysku można bez komputera, ale do
    tego potrzebny biegły, który umie to zrobić(sic!);
    - komputer zatrzymano na postanowienie prokuratora z drugiego końca
    polski, bo tam zostało zgłoszone podejrzenie popełnienia przestępstwa;
    czyli prokuratura ze Szczecina będzie weryfikować legalnośc
    oprogramowania człowieka z Krakowa na podstawie tam złożonego zawiadomienia;
    - nawet gdybym miał na dysku zainstalowane cokolwiek bez licencji to i
    tak de facto nie jest to karalne;

    I teraz durna baba mi odpisuje, że będą badać legalność oprogramowania.
    Przecież to jawnie znaczy "w sejmie to sobie mogą uchwalać prawa, a my i
    tak mamy wszystkich w dupie". Jak podważyć takie rozpatrzenie zażalenia?
    Jak żaliłem bezpodstawność zatrzymania całego komputera zamiast danych
    (albo chociaż nośników, art. 236a 227 230 kpk) to mi uzasadnili, że
    "badanie legalności oprogramowania". Jak obronić się przed wynajdywaniem
    takich bezpodstawnych dodatkowych uzasadnień? Podkreślam, że pierwotnie
    zatrzymano na podstawieni podejrzeń o naruszenie jednego artykułu, a w
    rozpatrzeniu zażalenia dołożono kolejny równie bezpodstawny.

    Jak można podważyć rozpatrzenie zażalenia, którego nie można dalej
    żalić? Można na drodze sądowej?

    --
    pzdr
    Mateusz