    From: Dariusz <d...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Problem z s?siadem - hałas...
    Date: Thu, 24 Jan 2002 01:33:51 +0100

    Shoovie wrote:

    > Użytkownik "===Tomy===" <t...@m...pl> napisał w wiadomości

    > Witam!
    >
    > Sam lubie posluchac sobie glosno muzy (a sprzet Technicsa umozliwia mi to),
    > ale robie to tylko w ciagu dnia. Jednak moj sasiad z gory nie przestrzega
    > tych zasad
    > w nocy (dlugie glosne rozmowy dwoch starszych osob) a mieszkam w bloku, wiec
    > podczas nauki przeszkadza mi to, szczegolnie, ze wyraznie slysze wszystkie
    > uwagi
    > odnosnie polityki (a te sa kwestia sporna i na cale nieszczescie nie
    > podzielam
> [...]
    Pewnie zaden.
    Niestety ochrona przed halasem jest fikcja.
    U znajomego jest w piwnicy knajpa i wala do 3 w nocy, muzyka byla tak
    glosna, ze ludzie sie pochorowali
    i nic.
    Kilka osob zmarlo i taki jedynie skutek.
    Nikt sie tym nie interesuje, jak chcial pomierzyc poziom halasu to mu
    instytucje oferowaly ceny rzedu 3000 zl.

    Porzadek w tej sprawie jest w Niemczech.
    Sa strefy mieszkaniowe i tam jest cisza nocna, ustawowa.
    Dodatkowo sa strefy ciszy, rekreacyjne, zielone i gdy tam wlezdzasz, to
    musisz wylaczyc silnik, a za chwile, po wyladowaniu gratow opuscic
    strefe i odjechac na parking.

    Ale raz jeszcze.
    Halas przeszkadza, bola uszy, ale nie jest tam szkodliwy jak same
    infradzwieki.
    Ktorych nie slyszymy a maja dlugosc fali rzedu kilometrow.
    Rozchodza sie po bloku i moze tak byc ze najwieksza moc bedzie slyszana
    tam gdzie zrodlo i np. 5 pieter wyzej.

    A wbrew pozorom infradzwieki mozna latwo generowac dostepnymi na rynku
    subwooferami.
    Nawet w internecie ktos udostepnil program obslugujacy karte muzyczna,
    ktory generuje infradzwieki.
    Generowanie odbywa sie na zasadzie mechanicznej.
    Membrana subwoofera wysuwa sie do przodu i cofa z duza moca z
    czestotliwosci 10-20 razy na sekunde.
    Wywoluje to duze zmiany cisnienia w pomieszczeniu i doslownie zgniata
    czaszke.
    Dla sercowcow jest to zabojczo, bo jest to tak, jak gdyby cisnienie
    powietrza bardzo szybko roslo, malalo
    i wysiada im serce, krazenie.

    Najgorsze ze na koncertach jest instalowana aparatura o mocy tysiecy
    watow.
    Gdyby przez te dziesiatki glosnikow emitowac dzwiek generoany przez ten
    program to pewnie duza czesc publicznosci by dostala oczoplasow,
    zawrotow glowy, choroby morskiej, wymiotow, oslabienia i pewnie wielu by
    zemdlalo.

    Niestety infradzwieki mozna rowniez generowac mechaniczne i tak sa
    generowane przez silniki diesla np. w starych autobusach i stad wymioty
    i choroba lokomocyjna podczas jazdy autobusem, statkiem, gdzie duze masy
    sie obracaja ze stala predkoscia i generuja fale dzwiekowa o niskiej
    czestotliwosci.

    Niezrownowazone masy walu korbowego silnika duzej mocy diesla ,
    pracujacego na wolnych obrotach generuja te slynne drgania, przy ktorych
    osoby wrazliwe wymiotuja.
    I dlatego szczegolnie grozne moze byc gdy ktos zakupi sobie w bloku
    duzej mocy kolumny niskotonowe typu subwoofery i podlaczy wzmacniacze
    duzej mocy.
    Wtedy moze generowac z karty muzyczne infradzwieki, dzwieki o
    czestotliwosci kilka hercow/ kilka drgan na sekunde, ktore sie beda
    przenosily po calym bloku po strunowym szkielecie stalowo-betonowym i
    zaczna drgac szklanki, kieliszki na wysokich pietrach.
    Ludzie beda mdleli, nie beda mogli spac, beda chorowali i skarzyli sie
    na rozne nieznane wczesniej dolegliwosci i nikt nie bedzie znal
    przyczyny.

    Byly robione juz testy, ze fale o niskiej czestotliwosci ale duzej mocy
    moga rozkolysac konstrukcje budowlane ( np. wiszace mosty ) i
    doprowadzic je do zniszczenia, pekniec, zawalenia sie.

    Niestety w miastach sa liczne podziemne konstrukcje, pustki, kanaly,
    rury
    i podobnie jak w instalacjach klimatyzacyjnych, chlodniczych,
    infradzwieki z wentylatorow, napedow moga sie rozchodzic tymi
    instalacjami na wiele kilometrow.

    Jacek