  • Data: 2009-03-21 23:37:07
    Temat: Re: Problem w sp. z o.o
    Od: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Gan wyskrobał(a):
    > Oświadczenie woli a chociażby przez wniesienie wniosku do krs
    > podpisanego przez członków zarządu (porównaj z art. 60 kc,
    > oświadczeniem woli w pewnych przypadkach może być nawet brak
    > protestu). Jeżeli twierdzisz, że można powołać kogoś na członka bez
    > jego zgody to jest to absurd. Skoro nie można powołać bez zgody to
    > musi być zgoda jakkolwiek wyrażona - a wtedy masz już oświadczenie.

    Nie twierdzę, że można powołać kogoś bez umowy, ale automatyczne
    twierdzenie, że jest to umowa to IMHO przesada. Umowa to zgodne oświadczenia
    woli i świadczenia. Na siłę możnaby argumentować, że przy powołaniu członka
    zarządu spółki występują oświadczenia woli i są świadczenia, zwłaszcza
    członka zarządu. Ale to na siłę moim zdaniem. Patrzyłbym w inną stronę:
    prawa konstytucyjnego, ale i teorii osób prawnych. Tam - ODIP - kwestia
    wyboru osoby jako piastuna organu (organu państwa czy osoby prawnej) nie
    była rozpatrywana przez pryzmat umowy cywilnoprawnej. Czy jak wybieramy
    Prezydenta RP, to z automatu ktoś zawiera z nim umowę o przestrzeganie
    Konstytucji i ustaw? Byłby nawet problem ze wskazaniem drugiej strony takiej
    umowy. Nie byłby to Skarb Państwa, bo nie ma tu kwestii majątkowej. Nie
    byłaby to RP, bo nie ma podmiotowości w stosunkach wewnętrznych, a
    międzynarodowych.

    > A umowa zlecenia? Czy musi być świadczenie z obydwu stron?

    No a może tylko jednej strony??? Są potrzebne oświadczenia obu stron, bo to
    umowa. Choćby art. 734 KC - mowa o przyjęciu zlecenia i zobowiązaniu się.
    Żeby przyjąć zlecenie ktoś musi je dać (oświadczenie). A zobowiązanie się to
    drugie oświadczenie. Nawet umowa darowizny wymaga oświadczenia woli
    obdarowanego o jej przyjęciu.

    > Mi się również wydaje to całkiem rozsądne. Problem w tym, że trzeba
    > podać argumentację prawną do tego poglądu. Kwestionowanie "mojej"
    > koncepcji wychodzi Ci całkiem sprawnie, przyznam, że masz sporo
    > rozsądnych argumentów. Natomiast argumentacja Twojego założenia
    > opiera się na stwierdzeniu, że tak by było najłatwiej/najlepiej.
    > Myślę, że można coś znaleźć z odesłania do stosowania przepisów dot.
    > umowy zlecenia przy rezygnacji, ale to już pozostawiam Tobie.

    Przyznaję, problem nie podlega jednolitemu rozstrzygnięciu. Są głosy, że
    powołanie kreuje umowę (wprost) albo stosunek quasi-zobowiązaniowy (co to
    jest???) albo stosunek organizacyjny. Przekopałem trochę literatury i też są
    głosy o tym, że rezygnacja powinna być dokonana na ręce członków RN. Z tym
    jakby nie polemizuję co do zasady - jeżeli RN w spółce jest, członek zarządu
    najlepiej jakby jej złożył rezygnację. Wskazuję tylko na przypadek inny,
    który wielu autorów jakoś przemilcza. Gdy nie ma RN i nie ma pełnomocnika.
    Zaprezentowałem pewną koncepcję (może uzasadnioną ze względów praktycznych,
    ale przyznam, że brak jej oparcia w przepisach - gdyby przepisy to
    regulowały, to nie byłaby potrzebna). Można ją oprzeć o art. 202 par. 5 i
    tzw. "zasadę lustra" - organ, który powołuje może też odwołać. Logiczne, że
    powinno się to tyczyć również rezygnacji - szczególnie, gdy nie można
    zastosować art. 210 z powodu braku wymienionych tam organów/osób.

    Problem jest i tak możemy sobie - ciekawie, rzeczowo i na poziomie, za co
    dziękuję - dyskutować, ale chyba nikogo tym nie zbawimy i nic nie
    rozstrzygniemy. Obie strony mają swoje silne argumenty. Nad ich ewentualną
    oceną mógłby się głowić sąd w konkretnej sprawie.

    --
    .B:artek.