    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Wed, 11 Dec 2013 23:51:09 +0100
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Premier Łotwy ma honor...

    On Sat, 7 Dec 2013, sqlwiel wrote:

    > Lekarstwem - płatne studia.

    Nie.
    Płatne studia z kolei zakładają "filtr na ubogich" na wejściu".
    Dla społeczeństwa jest szkodliwe, aby "wyuczonymi" mogły zostać
    wyłącznie wybrane "za pochodzenie" jednostki.

    Co to dla mnie za interes, że z 1000 potencjalnych dobrych lekarzy
    900 zostanie odsianych przez barierę finansową, a w zamian załapie
    się ze 200 których stać na przeskoczenie tej bariery, za to głównym
    powodem kształcenia będzie wyłącznie wizja wysokiego zarobku lub
    ambicje rodziców? Toż od tego ja JEDYNIE dostanę wyższą opłatę
    za lekarza :>

    To równie złe rozwiązanie, co przypadek w którym "z 1000" 700
    sztuk (przepraszam za brutalizację :P) ucieknie za granicę.
    Nie opłaca się również zastraszenie "drogą w jedną stronę" w postaci
    bezwzględnej konieczności spłacenia całości kształcenia, bo wiadomo,
    że części zainteresowanych "nie wyjdzie", co *również* działałoby
    jak "filtr na ubogich".

    Lekarstwem jest np. weksel gwarancyjny umarzany pracą w kraju
    kształcenia (niekoniecznie bezpośrednio po studiach, ba, wręcz
    z przymusowym oknem które się "nie liczy") *lub* koniecznością
    spłaty przy emigracji :|

    pzdr, Gotfryd