  • 1. Data: 2002-11-05 07:40:57
    Temat: Premia uznaiowa jako nagroda ??
    Od: r...@i...pl (BOHO)

    Szanowni Grupowicze,

    mam pilne pytanko dot. premii - zgodnie z orzecznictwem sądowym tzw. premia
    uznaniowa (leżąca wyłącznie w gestii pracodawcy) jest w istocie nagrodą.
    Kwestię przyznawania i dokumentowania przyznania nagród normuja art 106 i
    108 Kodeksu pracy. Jednakże orzecznictwo nie wypowiada się już czy w związku
    z tym że premia uznaniowa jest w istocie nagroda stosuje się do niej
    przepisy dot. nagrody.

    Moje pytanie w tej kwestii brzmi więc czy do premii uznaiowej stosuje się
    przepisy dot. nagrody ??

    Z orzeczeń wynikałoby że tak, jednak PIP wypowiada się (przez telefon) że
    nie.

    Pilne.

    Pozdrawiam,
    Boho

    Portal INTERIA.PL zaprasza... >>> http://link.interia.pl/f167c

  • 2. Data: 2002-11-05 13:12:36
    Temat: Re: Premia uznaiowa jako nagroda ??
    Od: "PK" <skalar7@USUN_TOpoczta.onet.pl>

    BOHO wrote:
    > Moje pytanie w tej kwestii brzmi więc czy do premii uznaiowej stosuje
    > się przepisy dot. nagrody ??
    > Z orzeczeń wynikałoby że tak, jednak PIP wypowiada się (przez
    > telefon) że nie.

    z tego co pamiętam zależy jak się liczy. Jeśli na zasadzie ściśle
    określonego algorytmu, np. % obrotu, sprzedaży itd, to nie jest to nagroda.
    Jeśli natomiast na zasadzie szef ma cos i dzieli jak mu się chce, to taka
    premia jest nagrodą.
    P.

  • 3. Data: 2002-11-05 18:29:19
    Od: "Baton" <k...@p...fm>

    Użytkownik "BOHO" <r...@i...pl> napisał w wiadomości
    ria.pl...

> [...]
    > przepisy dot. nagrody ??
    >
    > Z orzeczeń wynikałoby że tak, jednak PIP wypowiada się (przez telefon) że

    IMO

    Jesli premia uznaniowa zalezna jest od ilosci przepracowanych dni w danym
    miesiacu i pomimo faktu iz pracodawca nie ma opracowanego regulaminu
    premiowania jest to premia, a nie nagroda. Dodam iz pracodawca ma obowiazek
    zaznaczyc w regulaminie nagradzania iz premie uznaniowe, ktore przyznaje sa
    zalezne od ilosci przepracowanych dni i odpowiednio pomniejszane za
    nieobecnosc w pracy... Lopatologicznie: pracodawca w miesiacu x przyznaje
    pracownikowi premie w wysokosci 1000pln. W miesiacu tym pracownik
    przepracowal tylko 80% dni . Pracodawca wyplaca tylko 800pln. Z
    doswiadczenia wiem, ze zwraca na to uwage zus, np. przy wyliczaniu
    wynagrodzenia za czas niezdolnosci do pracy...

    Jesli natomiast premia uznaniowa zalezy tylko od widzimisie pracodawcy, jest
    niezalezna od ilosci przepracowanych dni to jest traktowana jako nagroda i
    np. nie wchodzi juz do wyliczanego przez zus wynagrodzenia za czas
    niezdolnosci do pracy (pomimo faktu, ze od takiej premii placony jest zus i
    wchodzi ona do "sredniej urlopowej")....

    hmmm... widze ze troszke to pogmatwane ;-)

    Pozdrawiam

    Baton

  • 4. Data: 2002-11-05 18:32:58
    Od: "Baton" <k...@p...fm>

    Użytkownik "PK" <skalar7@USUN_TOpoczta.onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    nagroda.
    > Jeśli natomiast na zasadzie szef ma cos i dzieli jak mu się chce, to taka

    Chyby jednak nie.. moim zdaniem podstawowa kwestia to taka: czy premia
    uznaniowa zalezy od czau pracy, a tym samym czy jest to staly skladnik
    wynagrodzenia pracownika... jesli tak jest to premia.

    To czy premia uzaleznioan jest od % obrotu, sprzedazy, humoru praodawcy ma
    IMO drugorzedne znaczenie... zreszta jak sama nazwa wskazuje jest to premia
    uznaniowa, a nie regulaminowa.

    Pozdrawiam

    Baton

  • 5. Data: 2002-11-05 23:16:12
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Tue, 5 Nov 2002, Baton wrote:
    [...]
    >+ To czy premia uzaleznioan jest od % obrotu, sprzedazy, humoru praodawcy ma
    >+ IMO drugorzedne znaczenie... zreszta jak sama nazwa wskazuje jest to premia
    >+ uznaniowa, a nie regulaminowa.

    jakby ci to rzec...jeśli jasno zależy od obrotu lub sprzedaży - to
    NIEWĄTPLIWIE jest to premia regulaminowa ! (można ją obiektywnie
    wyznaczyć).
    Jesli zalezy od humoru - to niewątpliwie uznaniowa :)

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 6. Data: 2002-11-06 08:14:03
    Od: "B@ton" <k...@p...onet.pl>

    napisał w wiadomości
    anpol.com.pl...
    > jakby ci to rzec...jeśli jasno zależy od obrotu lub sprzedaży - to
    > NIEWĄTPLIWIE jest to premia regulaminowa ! (można ją obiektywnie
    > wyznaczyć).

    Niby tak, ale IMO warunkiem koniecznym jest w takim wypadku fakt istnienia
    regulaminu premiowania opracowanego przez pracodawce... Jesli natomiast
    istnieje jedynie regulamin nagradzania, ktory mowi iz to pracodawca ustala
    premie w zaleznosci od obrotu lub sprzedazy, a nie ma opracowanego
    regulaminu premiowania, to w takim zakladzie obowiazuje premia uznaniowa
    zalezna od obrotu lub sprzedazy, jednak nie okreslona dokladnym wzorem i
    zalezna od uznania pracodawcy (czyli premia uznaniowa)

    > Jesli zalezy od humoru - to niewątpliwie uznaniowa :)

    lub nagroda ;-)

    Pozdrawiam

    Baton