  • 1. Data: 2006-10-30 18:21:07
    Temat: Preferencyjny ZUS.... ???
    Od: "infomedyk" <i...@p...pl>

    Może ktoś dokładnie wie jak to jest z Zusem - preferencyjnym,
    a konkretnie ze składką na fundusz pracy?
    Krążą pogłoski (w urzędach), że nie mogę opłacać tej składki, ale nikt nie
    podał mi podstawy prawnej.
    Jeżeli nie będę płacił tej składki, to w razie plajty nie dostanę
    kóroniówki.
    Z tego co wiem to składka ta jest dobrowolna etc....
    A stawiam to pytanie dlatego, że kiedyś czytałem w internecie że nikt
    mi nie może zabronić płacenia tej składki (teraz nie mogę tego znaleść).
    Pozdrawiam
    Mirek

  • 2. Data: 2006-10-30 19:17:19
    Temat: Re: Preferencyjny ZUS.... ???
    Od: marg <m...@m...pl>

    infomedyk napisał(a):
    > Może kto? dokładnie wie jak to jest z Zusem - preferencyjnym,
    > a konkretnie ze składkš na fundusz pracy?
    > Kršżš pogłoski (w urzędach), że nie mogę opłacać tej składki, ale nikt nie
    > podał mi podstawy prawnej.
    > Jeżeli nie będę płacił tej składki, to w razie plajty nie dostanę
    > kóroniówki.
    > Z tego co wiem to składka ta jest dobrowolna etc....
    > A stawiam to pytanie dlatego, że kiedy? czytałem w internecie że nikt
    > mi nie może zabronić płacenia tej składki (teraz nie mogę tego znale?ć).
> [...]

    Zasady opłacania składki na Fundusz Pracy reguluje ustawa z dnia 20
    kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy
    (Dz.U. nr 99, poz. 1001 ze zm.).
    Obowiązkowe składki na Fundusz Pracy - ustalone od kwot stanowiących
    podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, (bez
    stosowania ograniczenia rocznej podstawy wymiaru składek na
    ubezpieczenia emerytalne i rentowe do 30-krotności przeciętnego
    wynagrodzenia), wynoszących w przeliczeniu na okres miesiąca co najmniej
    minimalne wynagrodzenie(899,10)
    Miałam przypadek pracownika: kobita zatrudniona na dwóch etatach. Jako
    pracodawca nie mogę zapytać, ile zarabia w drugim miejscu pracy.
    Podpisała kwit, że łącznie ma więcej niż wynagrodzenie minimalne
    miesięcznie. Przychodzi jaśnie pani z ZUSu na kontrolę i robi awanturę,
    bo ona się dowiedziała, że ta prosta kobita naprawdę zarabia mniej niż
    minimalne miesięcznie (pomyliło jej się z zasiłkiem dla bezrobotnych ;))
    Bonanaza na cztery fajery, bo całe rozliczenie spier....protokół na
    kilka kartek... Skończyło się tym, że ZUS musiał oddać 1500 zł za kilka
    lat. Nie był to nawet żaden uszczerbek dla pracownika, tylko dla
    pracodawcy..... Dura lex sed lex (w wolnym tłumaczeniu durne prawo, ale
    prawo ;))
    Stąd wniosek: zasiłku nie dostaniesz, a każą Ci składac korekty i
    jeszcze awanturę zrobią, że im za dużo zapłaciłeś ...
    MArg
    --
    >**< Suma inteligencji na planecie jest stała, liczba ludności rośnie.
    Aksjomat Cole'a >**<

  • 3. Data: 2006-10-30 20:38:00
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    infomedyk wrote:
    > Może ktoœ dokładnie wie jak to jest z Zusem - preferencyjnym,
    > a konkretnie ze składkš na fundusz pracy?

    > Jeżeli nie będę płacił tej składki, to w razie plajty nie dostanę
    > kóroniówki.

    Żeby dostać zasiłek trzeba w okresie 18 miesięcy poprzedzających
    dzień zarejestrowania, łącznie przez okres co najmniej 365 dni
    opłacać składkę na ubezpieczenia społeczne w określonej wysokości -
    lub być zatrudnionym i osiągać wynagrodzenie w kwocie
    conajmniej minimalnego wynagrodzenia za pracę,
    od którego istnieje obowiązek opłacania składki na Fundusz Pracy...,
    a w przypadku zusu preferencyjnego jest to na pewno
    mniej niż to wymagane do zasiłku minimum.
    A zatem albo preferencyjny zus i brak potem prawa do zasiłku,
    albo zus od większej podstawy.