    From: Mithos <f...@a...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Prawo squatersów
    Date: Wed, 02 Nov 2005 10:38:43 +0100

    Renata Gołębiowska napisał(a):

    > Czyli wracam do domu w męskim rosłym towarzystwie i zastaję
    > sqatującą parę i nie mogę ich wyprosić i/lub wyszturchać za drzwi wraz
    > z tobołkami? Powinnam raczej dzwonić po policję, szukać aktu
    > notarialnego (a co będzie jak nie mam pod ręką) i nawet usiąść sobie
    > nie mogę na kanapie, bo tam już przykucnęła wspomniana para?

    Akt notarialny ani zaden inny tytul wlasnosci nic do tego nie ma. Mozesz
    wynajac komus mieszkanie, umowa sie konczy, w tym czasie osoba przestaje
    placic, zmienia i zamki i tyle. Nie ma taka osoba juz tytulu prawnego do
    mieszkania (umowa sie rozwiazala), nie jest w tym mieszkaniu zameldowana
    (co akurat nie ma znaczenia, bo meldunek nie jest tu zadnym atutem), a
    usunac jej samemu nie mozna (zgodnie z prawem). Sprawa o eksmisje moze
    ciagnac sie bardzo dlugo, a w tym czasie wlasciciel musi placic za
    czynsz oraz inne oplaty, a dzicy lokatorzy mieszkaja sobie na jego
    koszt. Pozniej coprawda istnieje przeciwko tym osobom roszczenie o zwrot
    tych kosztow, ale moze byc tak (i jest ogromna szana, iz tak bedzie), ze
    nie bedzie z czego tych pieniedzy "sciagnac". Ot, kolejne przepisy,
    ktore pietnuja "bogaczy" (wlasciciela mieszkania)i chronia "bezbronne i
    biedne osoby" (czyli menelstwo i innym dziadostwo).

    Analogiczna sytuacja : jezeli ktos ukradnie Ci rower to widzac jak on to
    robi mozesz go zatrzymac przy uzyciu sily. Ale jezeli wezmie on ten
    rower do siebie i zamknie w mieszkaniu, to nie mozesz isc do niego, dac
    mu w pysk i zabrac rower. Tak dziala prawo.

    Z tego tez powodu wlasciciel domu zrobil slusznie z moralnego punktu
    widzenia. Przy dzikich lokatorach ja takze doradzam ludziom takie cos,
    bo dochodzenie swoich praw na drodze prawnej moze byc w tym przypadku
    bardzo dlugie, kosztowne i malo efektywne.

    --
    pozdrawiam
    Mithos