  • Data: 2002-10-26 07:08:57
    Temat: Re: Prawo spółdzielcze - problem...
    Od: "Daniel_I" <danielei@/tnij/poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Kamil Golaszewski wrote:

    > W pkt. 2 jest tylko o tym, że małżonek może być członkiem spółdzielni,
    > choćby nie miał tytułu - czyli nie jest w ogóle żadnym
    > współwłaścicielem. Każdy współwłaściciel może być członkiem, ale nie
    > musi.

    Tak też i mnie się wydawało - a w opisywanej sytuacji jest nawet jeszcze
    prościej, bo jeden z właścicieli udzielił pełnomocnictw drugiemu i tylko
    ten drugi chce członkiem spółdzielni zostać.

    Może kilka słów komentarza, skąd się bierze problem: zaproponowane przes
    spółdzielnię rozwiązanie jest nie do zaakceptowania (o ile tylko jest inna
    możliwość), ponieważ pociąga za sobą konieczność uiszczenia podatku od
    darowizny, a dodatkowo z przyczyn różnych obydwoje współwłaściciele
    woleliby,
    ażeby członkiem spółdzielni została pani X - choćby z racji tego, że w
    przeciwieństwie do pana Y przebywa stale na miejscu. Natomiast zrzeczenie
    się przez pana Y swojej części własności na rzecz pani X pociąga za sobą
    nie tylko podatek od darowizny, ale zmienia również okoliczności przejęcia
    spadku, co wymagałoby dodatkowo uiszczenia podatku od wartości spadku.
    Stąd też optymalną formą jest właśnie istniejący stan: 50%/50%, ale tu
    znowu spółdzielnia upiera się, że w takiej sytuacji nie istnieje możliwość
    przystąpnienia do spółdzielni jednego ze współwłaścicieli.

    Pozdrawiam,

    D.