  • 1. Data: 2009-02-10 12:27:49
    Temat: Prawo spadkowe - masa spadkowa wspolwlasnosci i inne
    Od: WOJSAL <w...@g...pl>

    Jest malzenstwo. Malzenstwo ma wspolna lokate/rachunek bankowy.
    Regulamin konta mowi o prawie kazdego z malzonkow do swobodnego
    dysponowania tym rachunkiem (czyli np. kazdy z malzonkow
    moze bewarunkowo wyplacic wszystkie pieniadze z rachunku). Regulamin
    nie precyzuje proporcji wspolwlasnosci rachunku (nie mowi
    ze rachunek jest w polowie meza a w polowie zony).
    Umiera malzonek.

    1. Czy ta wspolna lokata wchodzi w sklad masy spadkowej?
    2. Czy taka lokata wspolna moze byc traktowana jako prawo
    majatkowe? (KC art. 922)
    3. Jesli jest prawem majatkowym to prawem do czego?
    3.a) Do kwoty calego rachunku?
    3.b) Do polowy kwoty?
    3.c) Do dysponowania tym rachunkiem?
    Przypomne ze regulamin konta nic nie mowi o proporcjach
    wspolwlasnosci rachunku.
    4. W jaki sposob ustala sie tu mase spadkowa?
    Czy robi to sedzia w postepowaniu spadkowym?
    Czy moze ustawa?
    Inaczej?

    Bede wdzieczny za odpowiedzi z podstawami prawnymi.

    --
    Pozdrawiam :)
    Wojtek

  • 2. Data: 2009-02-10 12:33:51
    Od: WOJSAL <w...@g...pl>

    Uz.ytkownik WOJSAL napisa?:
> [...]
    > ze rachunek jest w polowie meza a w polowie zony).
    > Umiera malzonek.
    >
    > 1. Czy ta wspolna lokata wchodzi w sklad masy spadkowej?

    Czy ma tu zastosowanie paragraf:
    "1. Nie nalez.a; do spadku prawa i obowia;zki zmar?ego s'cis'le zwia;zane z
    jego osoba;, jak równiez. prawa, które z chwila; jego s'mierci przechodza; na
    oznaczone osoby niezalez.nie od tego, czy sa; one spadkobiercami."
    KC 922, par. 1

    --
    Pozdrawiam :)
    Wojtek

  • 3. Data: 2009-02-10 12:41:00
    Od: " 666" <u...@w...eu>

    Regulamin konta moze tak, ale czesto lokate zaklada jeden ze wspólposiadaczy rachunku
    i wtedy w tajemniczy sposób owa lokata staje sie "jednoosobowa".

    Dobrze (lub niedobrze, zalezy od punktu umierania), jesli saldo ma sie przelac na
    rachunek glówny, ale inaczej w przypadku lokat samoodnawialnych, bo bank IMHO moze
    nie chciec wyplacic bez postanowienia sadu o nabyciu spadku i zaswiadczenia z US o
    uiszczeniu podatku.

    -----

  • 4. Data: 2009-02-11 11:03:11
    Od: WOJSAL <w...@g...pl>

    Uz.ytkownik 666 napisa?:

> [...]
    nie chciec wyplacic bez postanowienia sadu o nabyciu spadku i zaswiadczenia z US o

    Na jakiej podstawie bank moze wprowadzac tu takie ograniczenia?

    --
    Pozdrawiam :)
    Wojtek

  • 5. Data: 2009-02-16 20:11:12
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 11 Feb 2009, WOJSAL wrote:

    > Uz.ytkownik 666 napisa?:

    > Na jakiej podstawie bank moze wprowadzac tu takie ograniczenia?

    IMO:
    _117.html
    +++
    Art. 1027
    Względem osoby trzeciej, która nie roœci sobie praw do spadku
    z tytułu dziedziczenia, spadkobierca może udowodnić swe prawa
    wynikajšce z dziedziczenia tylko stwierdzeniem nabycia spadku.
    ---

    Jak chodzi o podatek to mam wątpliwości, niech "666" się tłumaczy :)

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2009-02-16 23:44:28
    Od: ąćęłńóśźż <u...@w...eu>

    I zaswiadczeniem z US o zapłaceniu (lub nienalezności) podatku ;-)
    JaC

    -----

  • 7. Data: 2009-02-18 11:38:58
    Od: WOJSAL <w...@g...pl>

    Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

    > IMO:
    > http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Kodeks-cywilny-1_2
    _117.html
> [...]
    > z tytułu dziedziczenia, spadkobierca może udowodnić swe prawa
    > wynikajšce z dziedziczenia tylko stwierdzeniem nabycia spadku.

    Ale gdzie tu jest napisane, ze bank ma prawo nie wyplacic pieniedzy
    z lokaty wspolwlasciciela (gdy jeden z wspolwlascicieli nie zyje)?
    Dlaczego w ogole bank ma chronic interes spadkobiercy z ktorym zadnej
    umowy nie podpisal, a nie chronic interesu klienta z ktorym umowe
    podpisal?

    No i ponawiam pytanie: czy rachunek wspolny (gdy nie ustalono
    proporcji wlasnosci) nalezy do masy spadkowej? Na jakiej podstawie?

    --
    Pozdrawiam,
    Wojtek

  • 8. Data: 2009-02-19 10:46:48
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 18 Feb 2009, WOJSAL wrote:

    > Ale gdzie tu jest napisane, ze bank ma prawo nie wyplacic pieniedzy
    > z lokaty wspolwlasciciela (gdy jeden z wspolwlascicieli nie zyje)?

    Sądzę, że będzie to wynikało z zapisu w umowie.
    Nie wykluczam, że ów zapis może mieć podstawę w jakimś przepisie,
    ale przyznam że nie umiem niczego od ręki zapodać.

    > No i ponawiam pytanie: czy rachunek wspolny (gdy nie ustalono
    > proporcji wlasnosci) nalezy do masy spadkowej? Na jakiej podstawie?

    Hm... dobre pytanie.
    Na podstawie art. 197 KC?

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 9. Data: 2009-02-20 10:16:52
    Od: WOJSAL <w...@g...pl>

    Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

    > Hm... dobre pytanie.
    > Na podstawie art. 197 KC?

    197 KC mówi o rownych udzialach we wspolwlasnosci.
    Natomiast rachunek bankowy daje prawo (na podstawie
    umowy) kazdemu ze wspolwlascicieli do pelnego dostepu,
    do pelnej kwoty.
    Czyli, jak rozumiem, dziedziczy sie nie prawo do polowy
    srodkow na rachunku ale prawo do pelnego dysponowania
    rachunkiem - tak jak to mial spadkodawca.
    Czy dobrze rozumuje?

    Jesli dobrze rozumuje, to znaczyloby ze bank nie ma prawa
    w zadnym momencie blokowac dostepu do polowy srodkow
    wspolwlasciecielowi. (w regulaminie konta nie ma mowy o mozliwosci
    zablokowania przez bank 50% srodkow na lokacie)
    Zgadza sie?

    --
    Pozdrawiam,
    Wojtek

  • 10. Data: 2009-02-20 10:55:32
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 20 Feb 2009, WOJSAL wrote:

    > 197 KC mówi o rownych udzialach we wspolwlasnosci.
    > Natomiast rachunek bankowy daje prawo (na podstawie
    > umowy) kazdemu ze wspolwlascicieli do pelnego dostepu,
    > do pelnej kwoty.

    Ale tak działa każda współwłasność.
    Jak dwie osoby mają na współwłasność samochód, to też raz
    jedna używa CAŁEGO samochodu a raz druga.
    IMO "prawo do używania" nie może być podstawą wywodzenia
    wartości spadku (nawet, jeśli Twoje wnioski końcowe są
    prawdziwe).
    Może ktoś skomentuje jakimiś konretnymi danymi :) (a może
    trzeba na .banki spytać)

    pzdr, Gotfryd