  • 1. Data: 2002-10-24 10:15:49
    Temat: Prawo pracy -
    Od: "bartek" <b...@f...islub.lublin.pl>

    Z powodu zamknięcia sklepu mojej znajomej - sprzedawczyni, należy się 1
    miesięczna odprawa,
    ekwiwalent za urlop itp.
    Aby tego uniknąć pracodawca oferuje jej pracę w swoim zakładzie jako
    krawcowa w miejsowości odległej
    o 25 km od miejsca w którym teraz pracuje.
    - pytanie:
    1. Jakie ma wyjście czy jeżeli odmówi pracy w innej miejscowości to
    utraci pracę z własnej winy czy nadal będzie to z przyczyn pracodawcy?

    2. Jezeli okaże się że musi przyjąć tą pracę to czy pracodawca musi jej
    wypłacić dodatkowo np. delegacje, rozłąkowe itp?
    z jakich przepisów to wynika?

  • 2. Data: 2002-10-24 11:21:34
    Temat: Re: Prawo pracy -
    Od: "Qtchb" <q...@p...onet.pl>

    jeśli się nie mylę, sprawa przedstawia się następująco:

    1. ponieważ w umowie o pracę wpisany zamykany właśnie sklep, pracodawca
    powinien zproponować znajomej nowe warunki pracy, na piśmie; jest to tzw.
    "wypowiedzenie wynikających z umowy warunków pracy i płacy" (tam określi
    proponowane nowe miejsce pracy, płacę...);

    2. znajoma może, ale nie musi przyjąć tych warunków (formalna równość, nie
    chodzi o faktyczny brak możliwości zrezygnowania z pracy przez wzgląd na
    stałe zobowiązania znajomej, typu kredyty, wydatki na edukację dzieci itd,
    chodzi tylko o to, że pracodawca nie ma prawa zmusić znajomej do wykonywania
    takiej, a nie innej pracy);
    a. jeśli zgadza się na nowe warunki, nie jest wymagane żadne pisemne
    oświadczenie, po prostu zacznie umowę wykonywać;
    b. jeśli nie zgadza się, to przed upływem połowy okresu
    wypowiedzenia (określonego w piśmie pracodawcy, o którym
    mowa w p.1) powinna na
    piśmie odówić przyjęcia zaproponowanych warunków

    3. ponieważ zakład pracy w którym znajoma aktualnie pracuje jest "zamykany",
    zastosowanie znajdują przepisy ustawy o szczególnych zasadach rozwiązywania
    z pracownikami stosunku pracy z przyczyn dotyczących zakładu pracy ... (DU
    2002/112/980) i dlatego należy się jej odprawa pieniężna uzależniona od
    liczby łącznie przepracowanych lat (nie tylko w danym zakładzie pracy);
    - jeśli znajoma ma łącznie mniej niż 10 lat pracy, dostanie odprawę w
    wysokości jednomiesięcznego wynagrodzenia,
    - jeśli 10 - 20 lat: dwumiesięcznego
    - jeśli pow 20 lat - trzymiesięcznego
    przy obliczaniu ilości przepracowanych lat stosuje się zasady stosowane przy
    ustalaniu wymiaru urlopu,

    pozdr
    Błażej

  • 3. Data: 2002-10-24 11:37:11
    Od: w...@p...onet.pl

> [...]
    >
    > 2. Jezeli okaże się że musi przyjąć tą pracę to czy pracodawca musi jej
    > wypłacić dodatkowo np. delegacje, rozłąkowe itp?

    Witam,
    wyjątkowy przypadek z tego pracodwcy, że nie wie jak rozwiązać taką sytuację
    będąc pracodawcą i prowadząc działalność (nie wiem w jakiej formie) ale nie o
    nim ma być więc do rzeczy (wprawdzie mało tu szczegółów ale zobaczymy):
    jeżeli znajoma zostanie zwolniona (domyślam sie że chodzi o likwidację tego
    sklepu) to odprawa jej przysługuje i tyle ! Jeżeli krawcowe i sklepowe
    pracują "u jednego pracodawcy" co tez jest mozliwe, to aby znajomą przenieść do
    innej pracy (jako krawcową) potrzebne jest wypowiedzenie warunków pracy i
    zaproponowanie nowych. Znajoma nie musi ich przyjąć i wtedy wypowiedzenie i
    wynagrodzenie za czas wypowiedzenia itd. więc też nie straci.
    Pracy nikt nie musi przyjmować !!!!!!! W końcu ponuje wolność itd. !!!! Nie
    chcesz to nie pracujesz nikt Cie nie zmusi.
    Jeżeli pracujesz poza miejscem swojego zamieszkania to pracodwaca nie musi Ci
    nc płacić, jedyna co mi przychodzi teraz do głowy to wyższe koszty uzyskania
    przychodu.
    tyle moge powiedzieć na podstawie tych skromnych informacji które podałeś
    Paweł