eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoPrawo majątkowe - prawo autorskie - nagana, ale czy słusznie? › Re: Prawo majątkowe - prawo autorskie - nagana, ale czy słusznie?
    From: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Prawo majątkowe - prawo autorskie - nagana, ale czy słusznie?
    Date: Tue, 22 Aug 2006 10:39:05 +0200

    In article <44e99280$1@news.vogel.pl>, "WANTED \(R\)" <b...@b...tw>
    wrote:

    > Użytkownik "Jarek Spirydowicz" <j...@k...szczecin.pl> napisał w
    > wiadomości news:jareks-71834B.12280821082006@gigaeth-gw.news.tp
    i.pl...

    > Postaram się.
    > Autorem prac mimo wszystko jestem ja i demonstruję w jaki sposób potrafię
    > łączyć różne elementy aby stworzyć efekt finalny, czyli pomysł tylko jest
    > mój. Natomiast nie mam prawa robić nic innego oprócz pokazania tego, gdyż
    > materiały z których składałem były własnością klienta lub agencji w której
    > pracuję.

    Trochę pokrętnie, ale w sumie ok. Masz prawo pokazać swoje dzieło
    zainteresowanemu. Więcej - masz prawo je podpisać (art. 16 ustawy),
    nawet jeśli wszystkie prawa majątkowe przeszły na pracodawcę.

    > Nie mam możliwości pokazania tego w formie namacalnej, gdyż takowej
    > nie mam.

    A co przeszkadza mieć? Nie da się legalnie zdobyć całości w inny sposób
    niż poprzez wyniesienie z firmy?

    > Wynikałoby z tego co szef mi przekazał, że nie mam prawa pokazywania nikomu
    > tych prac w jakiejkolwiek postaci.

    Bzdura. Co to były za prace - projekty folderów, ultek, znaków
    graficznych? To zdobądź _legalnie_ i pokazuj egzemplarze albo ich
    fotografie.

    > Jest tylko jedno małe ale, każda osoba pracująca jako grafik i zatrudniająca
    > się gdziekolwiek jest proszona o pokazania dorobku prac. Jeśli przez całą
    > karierę zawodową pracuję w 1, 2, 5,... firmach to wygląda na to że nie mam
    > żadnych prac na swoim koncie a wszystko jest firm w których pracowałem
    > łącznie z moimi pomysłami.

    Pomysły są Twoje i nikt nie może Ci zabronić korzystania z nich. Tak
    samo zresztą jak Ty nikomu nie możesz.

    > Jeśli chodzi o stronę www i portfolio to akurat w tym przypadku wydaje mi
    > się, że jest to jedno i to samo.

    Nie. I tu jest pies pogrzebany. Umieszczenie na www jest udostępnieniem
    publicznym, a to prawo przeszło na pracodawcę (i prawdopodobnie potem
    poszło do klientów, ale to już nie ma znaczenia). Co innego zrobienie
    _sobie_ portfolio, które będziesz pokazywać ewentualnym zainteresowanym.

    --
    Jarek
    To tylko moje prywatne opinie.