  • 1. Data: 2005-05-11 12:34:37
    Temat: Prawo do spadku po 17 latach
    Od: Ryba <r...@k...nospam.chip.pl>

    Jest taka sytuacja:
    Bezdzietne małżeństwo zamieszkiwało połowę domu i zajmowało połowę pewnej
    działki. Właścicielem prawnym tej połowy domu i działki było tylko jedno z
    małżonków. Właśnie ten właściciel zmarł 17 lat temu i nie pozostawił
    testamentu. Obowiązywałoby wtedy dziedziczenie ustawowe. W chwili śmierci
    żyli oboje rodzice zmarłego i dwójka jego rodzeństwa. Nie przeprowadzono
    postępowania spadkowego, każde z rodziców i rodzeństwa zmarłego zgodziło
    się ustnie, żeby małżonek dalej zamieszkiwał w tej połowie domu i korzystał
    z części działki będącej własnością zmarłego.
    Obecnie jedno z rodzeństwa żąda przypadającej mu części majątku po zmarłym,
    w postaci części działki lub spłaty w gotówce.
    Słusznie ??? Może wygrać np. sprawę sądową ? Czy obowiązuje jakieś
    przedawnienie co do praw do spadku ??

    --
    Pozdrawiam.
    Ryba

  • 2. Data: 2005-05-11 21:47:18
    Temat: Re: Prawo do spadku po 17 latach
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    Ryba napisał(a):
> [...]
    > Obecnie jedno z rodzeństwa żąda przypadającej mu części majątku po zmarłym,
    > w postaci części działki lub spłaty w gotówce.

    pytanie o prawo czy moralność?

    > Może wygrać np. sprawę sądową ?

    może...

    > Czy obowiązuje jakieś przedawnienie co do praw do spadku ??

    nie, bo spadkobierca nabył spadek w chwili śmierci spadkodawcy, a sąd
    jedynie stwierdza ten fakt

    KG

  • 3. Data: 2005-05-12 11:48:16
    Od: Ryba <r...@k...nospam.chip.pl>

    kam <X#k...@w...pl#X> nabazgrał(a) w news:d5tuas$bpb$1@news.onet.pl:

    > pytanie o prawo czy moralność?

    Potraktuje to jako pyt. retoryczne :)

    > może...

    Tak sądziłem :( Zresztą w polskim sądzie chyba wszystko w tej chwili można
    :(((

    > nie, bo spadkobierca nabył spadek w chwili śmierci spadkodawcy, a sąd
    > jedynie stwierdza ten fakt

    Rozumiem. Dziekuję.
    Jeszcze jedno pytanie. Czy w tej opisanej sytuacji spadkobiercy mogą żądać
    przekazania im np. jednego pokoju z zajmowanej części domu i odkrojenia
    części działki ??? Czy też sąd może np. nakazać spłatę pieniężną i czy na
    takie rozwiązanie muszą przystać wszystkie strony ?

  • 4. Data: 2005-05-12 11:58:33
    Od: "Heming" <h...@w...gazeta.pl>

    Użytkownik "Ryba" <r...@k...nospam.chip.pl> napisał w wiadomości
    .
> [...]
    > części działki ??? Czy też sąd może np. nakazać spłatę pieniężną i czy na
    > takie rozwiązanie muszą przystać wszystkie strony ?

    Poki nie maja sadowego stwierdzenia nabycia spadku to nic nie moga.

  • 5. Data: 2005-05-12 18:45:12
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Ryba" <r...@k...nospam.chip.pl> napisał w wiadomości
    .

    W pierwszej kolejności należy się zwrócić do sądu o stwierdzenie nabycia
    spadku. Od tego momentu ta nieruchomość będzie współwłasnością
    spadkobierców. Teraz są dwa wyjścia. Albo spadkobiercy się dogadają co
    do sposobu podziału i wówczas w zasadzie istnieje dowolność, może być
    spłata, może być podział, jeśli się da. Albo spadkobiercy nie dojdą do
    porozumienia i wówczas każdy z nich może wystąpić do sądu z wnioskiem o
    wyodrębnienie swojej części.