  • 1. Data: 2002-07-30 14:00:34
    Temat: Re: Prawo do obrony koniecznej.
    Od: "Witold Zaluska Jr." <k...@m...univ.gda.pl>

    On Tue, 30 Jul 2002, Michal Kukula wrote:

    > I moje pytanie:
    > Jeślibym szedł przez miasto, z własnym pistoletem, ostrym, na który
    > mam pozwolenie, i jeślibym zobaczył że ktos strzela do ludzi z broni
    > długiej,
    > to czy w ramach obrony koniecznej miałbym prawo wpakować
    > takiemu kulę w łeb?

    po pierwsze AFAIK musialbys wyzwac go zaprzestania dzialania itd... nie
    jestes "na swoim" i nie wiesz kto to... moze policjant w cywilu itp...
    a poza tym nie mozesz strzelac w glowe - masz strzelac tak zeby cel
    odniosl jak najmniejszy uszczerbek na sdrowiu :>

    > Obrona konieczna obejmuje ochronę swojego życia ale i cudzego życia
    > też...
    > Mam rację?

    tak, pytanie czy mozesz od razu i bezwzglednie otworzyc ogien? IMO nie

    Navy
    --
    SNAFU
    ! Witold Zaluska Jr Phone: +48 502 707 204 !

  • 2. Data: 2002-07-30 15:02:35
    Od: "Witold Zaluska Jr." <k...@m...univ.gda.pl>

    > Nie jestem policjantem.

    a wiec masz duzo mniejsze uprawnienia do zatrzymania osobi uzycia broni

    > To policjant w cywilu ma krzyczec "Stoj Policja"

    moze krzyknal jak nie slyszales... dopiero pozniej wyciagnal bron i go
    zobaczyles?

    > Natomiast jesli ktos rechoczac strzela gdzie popadnie to:
    > "Przekroczenie występuje w kilku wersjach:
    > 3. Spóźnione, lub przedwczesne działanie obronne."
    > Jak bym od razu nie strzelal to byloby spoznione...

    wszystko zalezy od BARDZO KONKRETNEJ sytuacji ( apozniej od checi i
    dzialan proroka i interpretacji sedziego, a jak z tym w Polsce jest
    wszyscy wiemy :P)

    > Strzelajac w noge w zaden sposob nie pozbawie go mozliwosci dalszego
    > strzelania do ludzi.

    po 1. - ja tylko mowie jak mowi polskie prawo
    po 2. - postrzal w noge moze sia rowniesz zakonczyc zgonem (nawet w ciagu
    kilku sekund)
    po 3. - ja z przestrzelonym kolanem raczej juz bym niemial ochoty na
    strzelanie :P

    > A hasla o "strzelaniu zeby obezwladnic" to tez - dotycza Policji a nie
    > cywila.

    raczej odwrotnie
    i w prawie nie ma mowy "zeby obezwladnic" ale zeby spowodowac jak
    najmniejszy uszczerbek na zdrowiu

    > Tylko po wezwaniu do odlozenia broni patrzec czy dalej strzela?

    tak

    > A jesli nie odlozy tylko zacznie sie obracac w moja strone?

    wez pod uwage ze dopiero po niedawnych zabojstwach policjantow policjant
    nie ma obowiazku do nawolania do odlozenia broni itp... musi "jedynie"
    krzyknac "Policja!"
    przypomne ze to policjanci maja wieksze uprawnienia jesli chodzi o uzycie
    broni

    > Na prawde jestem ciekaw jak by to prawo potraktowalo...

    jak to wielokrotnie powtarzano - lepiej byc oskarzonym niz dowodem

    PS
    ROTFL
    KK
    Art. 27. § 1. Nie popełnia przestępstwa, kto działa w celu przeprowadzenia
    eksperymentu poznawczego, me-dycznego, technicznego lub ekonomicznego,
    jeżeli spodziewana korzyœć ma istotne znaczenie poznawcze, medyczne lub
    gospodarcze, a oczekiwanie jej osišgnięcia, celowoœć oraz sposób
    przeprowadzenia eksperymentu sš zasadne w œwietle aktualnego stanu wiedzy.
    § 2. Eksperyment jest niedopuszczalny bez zgody uczestnika, na którym jest
    przeprowadzany, należycie poin-formowanego o spodziewanych korzyœciach i
    grożšcych mu ujemnych skutkach oraz prawdopodobieństwie ich po-wstania,
    jak również o możliwoœci odstšpienia od udziału w eksperymencie na każdym
    jego etapie.

    Navy

  • 3. Data: 2002-07-30 15:35:50
    Od: Ace <a...@s...net>

    "Witold Zaluska Jr." wrote:

    > po pierwsze AFAIK musialbys wyzwac go zaprzestania dzialania itd...

    Najlepiej delikatnie (z usmiechem na ustach...??) poprosic go zeby
    laskawie przestal.. :-)

    > nie
    > jestes "na swoim" i nie wiesz kto to... moze policjant w cywilu itp...
    > a poza tym nie mozesz strzelac w glowe

    ...Coby krzywdy kryminaliscie nie zrobic (bo jakby to mial byc policjant
    w cywilu, to w jego osobistym interesie byloby zeby wszystkich co sa w
    poblizu poinformowac w sposob zeby wszyscy wiedzieli ze jest on
    policjantem w cywilu a nie kryminalista..)

    > - masz strzelac tak zeby cel
    > odniosl jak najmniejszy uszczerbek na sdrowiu :>

    ...Najlepiej strzelac tak, aby bronboze nie zrobic kryminaliscie jakiejs
    krzywdy narazajacej jesgo zdrowie na szwank i ewentualnie czyniacej
    niemozliwym uskutecznianie przez niego jego kryminalnego procederu..
    :-))

    > tak, pytanie czy mozesz od razu i bezwzglednie otworzyc ogien? IMO nie

    Pewnie ze nie, jeszcze moznaby kryminaliscie jakas krzywde zrobic i co
    wtedy... :-))

    Ech ludzie...
    Smutne to, ale niestety prawdziwe..

    -Ace-

  • 4. Data: 2002-07-30 16:09:07
    Od: Ace <a...@s...net>

    "Witold Zaluska Jr." wrote:

    > a wiec masz duzo mniejsze uprawnienia do zatrzymania osobi uzycia broni

    > moze krzyknal jak nie slyszales... dopiero pozniej wyciagnal bron i go
    > zobaczyles?

    Jak krzyknal tak ze nikt go nikt nie slyszal to wina za to ze oberwalby
    kulke od uzbrojonej osoby postronnej chcacej obezwladnic uzbrojonych
    bandytow moglby przypisac tylko sobie.
    Byla swego czasu historia w miescie Providence (w USA, w stanie Rhode
    Island), kiedy to wracajacy po sluzbie do domu policjant w cywilu
    natknal sie na akcje umudurowanyvh policjantow z innego niz on sam
    posterunku robiacych akurat akcje przeciwko gangowi handlarzy
    narkotykow. Jako ze byl policjantem i byl uzbrojony, postanowil wmieszac
    sie z wyciagnieta bronia trzymana w rekach w akcje w celu pomocy
    umundurowanym kolegom-policjantom. Niestety, nie uczynil policjant w
    cywilu wystarczajaco duzo aby dac znac/poinformowac robiacych akcje
    umundurowanych policjantow ze on sam tez jest policjantem i ze chce im
    pomoc. Gdy inni policjanci zobaczyli biegnacego w ich strone czarnego
    (policjant w cywilu byl AfrAm) osobnika w cywilu wumachujacego bronia
    byli przekonani ze to desperat z bandy biegnie w ich strone i zaczeli do
    niego strzelac zabijajac goscia. Tlumaczyli sie pozniej na sprawie
    sadowej ze nie wiedzieli ze to policjant w cywilu i ze biegl w ich
    kierunku bo chcial im pomoc. Policjanci ktorzy go zastrzelili byli biali
    i probowano nawet z tego powodu zrobic sprawe na tle rasowym, ale nie
    wyszlo. Lawa przysieglych stwierdzila ze policjanci nie byli winni
    smierci policjanta i ze zastrzelony policjant sam sobie byl winny
    smierci gdyz nie zdolal przekonac innych policjantow ze sam jest
    policjantem i nie reagowal w sposob przewidziany prawem na komendy
    policjantow aby sie zatrzymal i rzucil bron.

    -Ace-

  • 5. Data: 2002-07-31 09:10:00
    Od: "Mat S" <f...@f...onet.pl>

    > moze krzyknal jak nie slyszales... dopiero pozniej wyciagnal bron i go
    > zobaczyles?

    to strzelaj w reke.

    > § 2. Eksperyment jest niedopuszczalny bez zgody uczestnika, na którym jest
    > przeprowadzany, należycie poin-formowanego o spodziewanych korzyściach i
    > grożących mu ujemnych skutkach oraz prawdopodobieństwie ich po-wstania,
    > jak również o możliwości odstąpienia od udziału w eksperymencie na każdym
    > jego etapie.

    i z czego sie k...wa smiejesz? Tez strzelales do czlowieka z wiatrowki...
    dobrze, ze wtedy nie wiedzialem, ze istnieje srut ze stozkiem z przodu :)

    MS

  • 6. Data: 2002-07-31 09:14:42
    Od: "Witold Zaluska Jr." <k...@m...univ.gda.pl>

    On Wed, 31 Jul 2002, Mat S wrote:

    > i z czego sie k...wa smiejesz? Tez strzelales do czlowieka z wiatrowki...

    ale uczestnik wyrazil zgode a nawet zapal :P
    BTW a jakie mialy byc spodziewane korzysci? :)

    > dobrze, ze wtedy nie wiedzialem, ze istnieje srut ze stozkiem z przodu :)

    mysle ze mniej by bolalo a nie przebilby tylu warstw ochronnych...
    gdyby to byl prawdziwy eksperyment oddalibysmy serie strzalow po kazdym
    zdejmujac z uczestnika jedna warstwe :)

    Navy

  • 7. Data: 2002-07-31 09:48:06
    Od: "Mat S" <f...@f...onet.pl>

    > ale uczestnik wyrazil zgode a nawet zapal :P
    > BTW a jakie mialy byc spodziewane korzysci? :)

    wylacznie poznawcze...

    > mysle ze mniej by bolalo a nie przebilby tylu warstw ochronnych...
    > gdyby to byl prawdziwy eksperyment oddalibysmy serie strzalow po kazdym
    > zdejmujac z uczestnika jedna warstwe :)

    mysle, ze srut ze stozkiem przebilby te warstwy o wiele latwiej. i bolaloby
    bardziej, bo moglby walnac mnie osobiscie...

    --

    Mat S

    <<--Best file compression around: 'DEL *.*' = 100% compression-->>

  • 8. Data: 2002-07-31 10:31:34
    Od: "Witold Zaluska Jr." <k...@m...univ.gda.pl>

    On Wed, 31 Jul 2002, Mat S wrote:

    > mysle, ze srut ze stozkiem przebilby te warstwy o wiele latwiej. i bolaloby
    > bardziej, bo moglby walnac mnie osobiscie...

    sprawdzimy przy najblizszej okazji :P

    Navy