  • Data: 2013-01-14 00:15:36
    Temat: Re: Prawo do leczenia
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    wiadomości news:13012013.5A4C5F0A@budzik61.poznan.pl...
    > Ciekawy wątek pojawiłsię na innej grupie:
    > Z wiki:
    > "Zgodnie z artykułem 68 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, każdy ma
    > prawo do ochrony zdrowia. Obywatelom, niezależnie od ich sytuacji
    > materialnej, władze publiczne zapewniają równy dostęp do świadczeń
    > opieki zdrowotnej finansowanej ze środków publicznych." ?
    >
    > Pytanie - skoro tak jest to po co sprawdzanie u lekarza czy pacjent ma
    > ubezpieczenie? Skoro każdy ma prawo do ochrony zdrowia?

    Bo to trzeba umieć czytać. Ta opieka u lekarza sprawdzającego ubezpiecznie
    z NFZ, to nie jest finansowana ze srodkó publicznych, tylko NFZ, czyli
    naszych ubezpeiczeń. Ze środkó publicznych przykładowo jest finansowane
    ratownictwo i jak dzwonisz na pogotowie, że potrącony leży na ulicy, to
    nikt nie pyta, czy ma ubezpiecznie NFZ. Chwilowo nie przychodzi mi do głowy
    żaden inny przypadek, by u nas ze środkó publicznych finansowano służbę
    zdrowia, choc tego nie wykluczam. Ale jeśli kiedykolwiek w jakimś tam
    zakresie będzie on finansowany, to ma być po równo i dla każdego.

    Inna sprawa, że nie potrafię pojąc, z jakiego powodu skłądka na NFZ zależy
    od wysokości wynagrodzenia. No bo to bez sensu. Nie widzę jakoś
    bezpośredniego związku pomiędy wynagrodzeniem, a prawdopodobieństwem
    zachorowania, czy kosztami leczenia. Na mój gust, to sensowniej byłoby to
    akurat ustalić na ejdnakowym poziomie dla wszystkich, a ewentualnie
    dopłacać biednym z podatkó czy opieki społecznej. Na moją znajomoć
    przedmiotu, to zrobiono kalkę z przepisó ZUS-owskich. Kiedyś to było razem.
    Potem wydzielono NFZ-ty. Ale nikt się nie zastanowił, żę o ile świadczenie
    emerytalne ewentualnie może zależeć od wysokości wpłat i różnicowanie ma tu
    jakiś sens, to ubezpieczenie zdrowotne już nie.